Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Från Pippis till Svensktoppskalaset – han har basat sedan han var femton

Senast var han aktuell som basist bakom flera av landets största dansbandssångare i Svensktoppskalaset. Karriären började med en rivstart i Pippis, 1982. Möt Mats Nilsson, utflyttad härjedaling som livnär sig som musiker.

Annons

Vid 15 års ålder drog musikkarriären igång på allvar för Mats Nilsson. Han fick frågan om han ville vara basist i det populära härjedalsdansbandet Pippis.

– Då hade jag bara spelat bas i tre månader. Men jag hoppade på det och det blev rätt många år, berättar Mats Nilsson som dock är uppväxt med musik. Piano började han med som väldigt ung och han följde sin far och spelade dragspel på dragspelsklubben i samma veva som han började skolan. Basist hade han inte funderat på att bli.

Anledningen till att han överhuvudtaget började spela bas var att han var med i ett band i skolan. Musiklärare var Johnny Wetterstrand och i skolbandet ingick förutom Mats blev fler musiker, bland annat Kingen Karlsson, Staffan Westfält och Perra Ericsson.

– Ingen ville spela bas så jag tog på mig det.

Det gjorde han alltså så bra att det sedan blev spelningar med Pippis i drygt fem år men 1988 fick han nog. Det var läge att testa något annat.

– Jag blev less och slutade, säger han.

En rad andra yrken blev testade. Mats jobbade bland annat på torven och på sjukhemmet i Sveg. Det var långt ifrån säkert att han skulle bli yrkesmusiker utan det var åter mer av en slump när det blev så.

Mats lockades åter in i musikbranschen då det uppstod ett vikariat som basist i Freeze.

– Jag ville verkligen inte men blev övertalad, säger Mats Nilsson som under perioden i Freeze kände att musik ändå var rätt på något sätt.

1992 gick flytten till Stockholm och där är han fortfarande kvar. Rätt så snabbt så fick han och Staffan Westfält jobb på Club 33 på Rhodos. Där spelade på hotellshower.

– En roligt tid men ett halvår räckte gott och väl, avslöjar Mats med ett skratt.

Sedan dess har det rullat på, framförallt så är det mycket musikjobb i Stockholm för den frilansande svegsgrabben.

– Förutom att jag frilansar med olika uppdrag så producerar jag mycket. Jag har en egen studio på Ingarö där jag bor. I studion har jag jobbat med bland annat Janne Bark och Py Bäckman, säger Mats Nilsson för att nämna några.

I studion gör han lite allt möjligt, ljudböcker, musikproduktioner och han har även gjort musik till tv-programmen Copycat singers och True Talent.

Bland livespelningarna tog musikalen Grease en stor plats men närmare 250 spelningar på Göta Lejon och under en turné. Svensktoppskalaset med bland annat Torleif Torstensson och Christina Lindberg var den senaste större turnéproduktionen Mats medverkade i under 2019.

– Man skulle nog kunna kalla mig för en musikvaktmästare, jag får klara av det mesta, säger Mats Nilsson som fortfarande har stora delar av sitt hjärta i Härjedalen och förra året kunde han kombinera nytta med nöje under spelningar på Vemdalsskalet under påsken med bandet Gibson.

– Då bodde jag i Härjeåsjön och pendlade. Det är inte omöjligt att jag får chansen igen, säger Nilsson som gärna är i Härjedalen när tillfälle ges, gärna på vintern när det går att åka snöskoter.

– Att köra skoter är bland det bästa jag vet. En riktigt skön känsla av frihet.

Du spelar mycket med andra och beskriver dig lite som en musikvaktmästare. Vad spelar du om du får välja helt själv, ingår du i något band?

– Vi har ett band som heter Hoffmans Cirkus där vi spelar musik jag gillar men om jag får välja helt själv, ja då är det i ett annat band som heter Di Grappa, där spelar vi det vi gillar rakt av. Men vi spelar kanske bara en gång vartannat år, fast då är det riktigt roligt, säger Mats Nilsson.