Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nej till ny förlängning

/
  • Väg 83/84 genom inre Hälsingland är den kortaste vägen mellan kusten och fjällvärlden i Härjedalen.

Den planerade fortsättningen på projektet Fjällvägen är osäker, sedan Region Jämtland Härjedalen har sagt nej till fortsatta bidrag – och Region Gävleborg har bordlagt frågan.

Annons

Riksväg 83/84 är den kortaste vägen från hälsingekusten till fjällvärlden i Härjedalen – men inte den snabbaste. Därför startades projektet Fjällvägen 2012, för att bland annat få fjällturisterna på väg mot Funäsdalen och Riksgränsen att välja vägen genom inre Hälsingland – i stället för nya E 4 via Hudiksvall.

Projektet, med en projektledare placerad i Bollnäs, har också verkat för att höja vägsträckans standard – något som inte har gett önskat resultat.

Efter tre månaders förlängning avslutades projektet den 31 mars – samtidigt som en fortsättning i ytterligare ett år planerades.

De planerna har kommunerna Bollnäs, Ljusdal, Söderhamn och Härjedalen sagt ja till och bidrar med 30 000 kronor vardera.

Däremot har Region Jämtland Härjedalen avslagit ansökan om 185 000 kronor till ännu ett år. Regionerna i landet är myndigheter, som bland annat beviljar statliga pengar till vägar och järnvägar.

– Vi bedömer att projektet går in i ett nytt skede, där det mer handlar om att påverka för att få intressen tillgodosedda – och då blir det dubbel lojalitet för regionen, motiverar infrastrukturstrategen Jan Molde i Östersund.

Största finansiären i den tänkta fortsättningen är Region Gävleborg, som föreslås bidra med 450 000 kronor. Men där har frågan bordlagts:

– I och med att regionen i Jämtland avslog ansökan, så stämmer inte budgeten längre, säger Göran Unger som är avdelningschef för infrastruktur och samhällsplanering i Gävleborg. Därför måste Bollnäs kommun, som är projektägare, göra en ny budget innan vi kan bereda ärendet för politiskt beslut i regionstyrelsen.

Den nya budgeten har ännu inte nått Göran Unger, men enligt samhällsbyggnadschefen Kjell Petersson i Bollnäs, är den på väg.

– Vi har reviderat ansökan och minskat budgeten med de 185 000 som Jämtland har sagt nej till – och fokuserar mer på Gävleborgsdelen, säger han. Och vi hoppas fortfarande att regionen tycker det är värt ett år till för att permanenta arbetet – för om det blir nej så dör projektet.

I ett brev till kommun- och regionpolitiker i Gävleborg, skriver också Fjällvägens projektledare Vibeke Sjögren Ottoson att det är av väsentlig betydelse att regionen inte kliver av samverkansarbetet – som behöver ytterligare ett år "för att verkligen säkerställa och framtidssäkra vårt arbete".

Artikeln har korrigerats den 20 april.

Mer läsning

Annons