Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna utan datorer stor del av läsåret

/
  • – Det är tråkigt att inte bli tagen på allvar. Jag undrar om det har att göra med att vi är en liten skola långt borta och jag en vanlig lärare, säger Hanna Högberg.
  • Magnus Engström Liljemark, Oskar Persson och läraren Hanna Högberg har tröttnad på de måndagsexemplar som de fått av en dator som ska vara en högklassig produkt.
  • - Det är tråkigt att något som är så positivt har förvandlats till stress och irritation, säger matematikläraren Hanna Högberg, som mest agerat datatekniker den senaste tiden.
  • I höstas fick eleverna vid Sonfjällsskolan nya datorer. Men eleverna har nästan inte kunnat använda dem. Åttio procent av datorerna har inte fungerat som de ska.

Det har varit stora problem med de nya datorerna på Sonfjällsskolan i Hede under hela läsåret. Åtta av tio datorer har inte fungerat som de ska. Ibland har hela lektioner gått åt till att strula med datorerna och lärarna tycker att leasingfirman Atea inte har tagit problemen på allvar.

Annons

I höstas fick eleverna vid Sonfjällsskolan nya datorer. Men eleverna har nästan inte kunnat använda dem. Åttio procent av datorerna – egentligen läsplattor med tangentbord – har inte fungerat som de ska.

– Det var problem från början, säger Magnus Engström Liljemark, som sitter i elevrådet.

Skolarbetet bygger på att alla elever har en egen dator under lektionerna. Oskar Persson skickade in sin dator till reparation före jul och har inte fått tillbaka den.

– Det är tråkigt att vi inte kan jobba som de andra skolorna. Det är mycket lättare och snabbare att jobba med dator, säger Oskar Person.

Eleverna har gjort ett par filmer om hur dåligt datorerna fungerar och spridit filmerna i sociala medier. Eleverna har även skickat filmerna till leasingfirman Atea och datortillverkaren Lenovo, som även fått statistik över hur dåligt datorerna på skolan fungerar.

Se Hede-elevernas film på You tube.

– Det var först när vi hotade med att gå till medierna som Atea började agera. Då kom de hit och bytte ut mjukvaran två gånger på alla åttio datorerna. Tyvärr fick de inte bort felen, säger Hanna Högberg, lärare i matematik som agerat datortekniker det senaste läsåret.

Hanna Högberg var förberedd på problem men hade inte väntat sig att det skulle vara så svårt att bli tagen på allvar. När hon har gjort felanmälningar har det kunnat gå veckor utan att Atea återkopplat.

– Det är tråkigt att inte bli tagen på allvar. Om någon ringer och säger att det är fel på sjuttio datorer borde någon ta det på allvar. Jag undrar om det har att göra med att vi är en liten skola långt borta och jag en vanlig lärare, säger Hanna Högberg.

Sonfjällskolans rektor Agnetha Ljungsparr säger att datorproblemen har fått konsekvenser för undervisningen, som bygger på att både lärare och elever använder datorer.

– Det ställer till jättemycket problem för oss att vi inte kan vara säkra på att tekniken fungerar och det har medfört dubbeljobb för elever och lärare.

– Jag tycker att vi borde få kompensation för det här, ett seriöst företag borde till och med föreslå det, säger Agnetha Ljungsparr.

Mer läsning

Annons