Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patienterna nöjda och verksamheten ger överskott

/
  • Stina Hedengran är verksamhetschef men jobbar även som distriktssköterska någon dag i veckan. Hon tror att Fjällhälsans goda resultat och nöjda patienter är en kombination av arbetsglädje och kortare beslutsvägar.
  • – Vi funderar ständigt på hur vi ska bli bättre, säger Stina Hedengran.
  • Att personalen får vara med och påverka och att chefen finns nära tror Stina Hedengran är viktigt för Fjällhälsans goda resultat och nöjda patienter.
  • – Vi har en enda chef och det är verksamhetschefen. Att vi har glad och pigg personal och ett fungerande samspel mellan styrelsen och personalen är avgörande, säger Bengt Liljemark.

Fjällhälsan i Hede firar tioårsjubileum och ännu ett år med svarta siffror. Förra årets resultat slutade på över en miljon kronor plus. Fjällhälsan har också de mest nöjda patienterna i Härjedalen, bara på en punkt får en annan hälsocentral bättre betyg än Hede.

Annons

Fjällhälsan i Hede har inte gått med förlust sedan starten för tio år sedan. Det berättar Bengt Liljemark som är ordförande i Sjukvårdens utveckling i Hede-Vemdalen ekonomisk förening, som driver Fjällhälsan. Under 2015 omsatte verksamheten drygt 17 miljoner kronor och redovisar ett överskott på över en miljon kronor. 

Bengt Liljemark berättar stolt om de få chefsleden och att verksamheten drivs utan vd.

– Vi har en enda chef och det är verksamhetschefen Stina Hedengran. Att vi har glad och pigg personal och ett fungerande samspel mellan styrelsen och personalen är avgörande och där är Stina Hedengran en viktig länk.

Varför har det gått så bra för er?

– Korta väntetider och glatt bemötande, säger Bengt Liljemark rappt och självklart.

– En annan faktor är att lokalbefolkningen känner att det är deras hälsocentral; det handlar om känslan av att äga sin egen hälsocentral.

Vad gör ni med överskottet?

– Vinsten fonderar vi och investerar för att få en topputrustad hälsocentral. Vi funderar på vad vi ska göra för att patienterna i byarna ska slippa åka till Hede.

Stina Hedengran är verksamhetschef men jobbar även som distriktssköterska någon dag i veckan. Hon tror att Fjällhälsans goda resultat och nöjda patienter är en kombination av arbetsglädje och kortare beslutsvägar.

– Personalen får vara med och påverka och chefen finns nära. Jag är här varje dag, säger Stina Hedengran.

En annan framgångsfaktor tror hon är att de ständigt funderar på hur de ska bli bättre.

När patienterna får säga vad de tycker får Fjällhälsan i Hede bra betyg. I jämförelse med hälsocentralerna i Sveg och Funäsdalen får Hede bättre siffror inom sju av åtta områden i SKL:s (Sveriges kommuner och landsting) patientenkät 2014. Inom området delaktighet får Funäsdalen bättre siffror än Hede.

Hede får bra omdömen från patienterna när det gäller tillgänglighet, bemötande, information, förtroende, rekommendera och helhetsintryck där de även får bättre betyg än genomsnittssiffrorna för riket och Jämtland. Betyget för upplevd nytta ligger på samma siffra för Hede och Funäsdalen.

Mer läsning

Annons