Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Internationellt kontaktnät och medveten strategi gav Johanna Swedavias exportpris

/

Johanna Mattsson, vd på Destination Lofsdalen, har jobbat utomlands mer än tio år. Sitt internationella kontaktnät tog hon med sig när hon började i Härjedalen för tre år sedan. Nu prisas hon.
– Enormt hedrande.

Annons

Swedavias exportpris delades ut på Guldgalan i Östersund i lördags och det blev Johanna Mattsson, vd för Destination Lofsdalen som tog hem det, i konkurrens med Haglöfs Åre Extreme Challenge och JH Parasportförbund. Motiveringen från Swedavia, en statlig koncern som driver tio flygplatser i Sverige, handlade bland annat om hur Johanna Mattsson visat att hur en destination kan locka internationella gäster genom "ett brett internationellt kontaktnät och en medveten strategi.

– Jag har bott och arbetat utomlands i mer än tio år. Det kontaktnät jag har skaffat mig försöker jag så klart nyttja på olika sätt för att föra fram Lofsdalen, säger Johanna Mattsson när TH träffar henne i kontoret ovanför turistbyrån mitt i byn.

Läs mer: Hon fick ta emot Swedavias exportpris

Det är dagen efter det första riktiga snöfallet den här hösten och hela Lofsdalen gnistrar i solskenet. Riktig härjedalspropaganda.

En hel del propaganda för Lofsdalen, i positiv bemärkelse, är också den holländska teveshow som spelats in i byn under hösten, och som nu sänds i holländsk public service teve. Produktionsbolaget såg bilder på nätet och hörde av sig om att komma dit och spela in.

– Vi jobbar mycket med fokus på Holland, vi har kontakt med exportrådet i Holland, med svenska ambassaden och med mediebyråer. Just nu kör vi också en jättestor kampanj i Holland på sociala medier där vi erbjuder bra priser för semester i Lofsdalen, säger Johanna Mattsson.

Läs mer: Flera bybor syns i holländsk teveshow

Just Holland är en viktig marknad, som Johanna Mattsson räknar med ska växa i framtiden.

– Holländarna gillar Sverige och den svenska naturen. Det är lätt att ta sig hit och de är tillräckligt många för att det ska kunna bli stora volymer. Vi har redan sett en liten ökning i bokningarna från Holland efter att teveshowen börjat visas där.

Hur kändes det att ta emot priset?

– Det var en fantastisk känsla. Vi sitter ju här i västra Härjedalen och sliter rätt hårt. Då känns det fint att ett så stort bolag som Swedavia uppmärksammar vårt arbete. Det är enormt hedrande, säger Johanna Mattsson.

Läs mer: Årets innovatör även de från Härjedalen

Mer läsning

Annons