Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Folk vill åka tåg. Det är snabbare, bekvämare och attraktivare."

/
  • – Det är viktigt att vi får tillbaka tåget som kommunikationsmedel och får en stor resandevolym. Dit kan vi nå om vi ersätter en enda buss med tåg. Jag pratar arbetspendling men även om att nå tågnaven i Östersund och Mora med tåg, säger Peter Ekholm, projektledare för tågtrafiken vid Visit Vemdalen.
  • – Titta vad två pistvakter och en trött järnvägsdirektör kan åstadkomma, säger Otto Nilsson glatt. Snart drar han vidare till ett nytt jobb som regionchef i norr för Strukton Rail efter fem år som vd för Inlandsbanan AB.

Trafiken på Inlandsbanan ökar och fler gäster kommer till Vemdalen med tåg. Banans standard höjs och nya godstransporter provkörs. Vd Otto Nilsson spår en ljus framtid för tågtrafiken på Inlandsbanan.

Annons

– Bokningsläget för dagtåget är nu 28 procent mer än i fjol, som var ett rekordår, säger Peter Ekholm projektledare för tågtrafiken vid Visit Vemdalen.

Han och Inlandsbanan AB:s vd Otto Nilsson pratade under måndagskvällens om Inlandsbanans framtid vid en välbesökt företagarträff i Sveg som Härjedalens kommun och Företagarna ordnade.

Dagtåget mellan Östersund och Mora har på tre år gått från noll till 8 000 resor per år under de fyra vintermånader som tågen går.

– Folk vill åka tåg. Det är snabbare, bekvämare och attraktivare, säger Otto Nilsson.

Bokningsläget för vinter har 70 procent fler bokningar på nattåget till Röjan jämfört med föregående år.

– Det bäddar för ett riktigt genomslag för tågtrafiken längs Inlandsbanan. Det är viktigt att vi får tillbaka tåget som kommunikationsmedel och får en stor resandevolym. Dit kan vi nå om vi ersätter en enda buss med tåg. Jag pratar arbetspendling men även om att nå tågnaven i Östersund och Mora med tåg, säger Peter Ekholm.

– 2019 hoppas vi att det blir reguljär persontrafik på Inlandsbanan. Den kommer att upphandlas året innan och då ska tåget vara med, säger Mats Westling, som är trafikchef vid Inlandsbanan AB.

Till sommaren får sträckan Mora–Arvidsjaur 22,5 ton som högsta axeltryck och planen är att 2020 ska hela Inlandsbanan ha samma standard. Det berättade Inlandsbanans avgående vd Otto Nilsson.

– Godstrafiken ökade med 50 procent förra året. Då körde vi 100 miljoner bruttotonkilometer gods på Inlandsbanan, säger Otto Nilsson.

Under sommaren har T44-loken som kör gods gått på rapsolja. Det är ett test som fortsätter under vintern för att se om oljan fungerar även i vinterklimat.

– Vi är de enda i Sverige som testar att köra på rapsolja. Inlandsbanan har världens tuffaste klimat. Och då räknar jag in Alaska och Sibirien, säger Otto Nilsson.

Otto Nilsson ser en ljus framtid för Inlandsbanan. Han menar att den skulle kunna fungera som planerad omledningsbana för stambanan när det är problem där. Han arbetar för att få till stånd lösningar när det gäller lastning och lossning längs Inlandsbanan. I Sveg är en lösning nära i ett samarbete med kommunen och näringslivet.

Nu pågår provkörning av flis från Sikås till Sveg. Provkörningarna fortsätter under vintern med 15 provtåg. Inlandsbanan trafikeras förbi Sveg med torv och timmer söderut. Det förs också diskussioner om att köra kalk från Orsa till Gällivare.

Den 19 december börjar tågen att köra dagtid mellan Mora och Östersund, med buss från Röjan till Klövsjö och Vemdalen.

Mer läsning

Annons