Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemvändare blir chef för Svegs destinationsbolag

/

Niklas Ohlson, event-ansvarig på sportkedjan Stadium, blir chef för det nybildade destinationsbolaget i Sveg.
– Jag tror det här blir otroligt intressant och spännande, säger han.

Annons

35-åriga Niklas Ohlson är född och uppvuxen i Äggen utanför Sveg. De senaste åren har han jobbat som strategisk projektledare för evenemang på sportkedjan Stadium, bland annat med bolagets arrangemang runt Vasaloppet. Nu vänder han hem till Härjedalen från Norrköping, med sambo och två barn, fyra och ett år gamla, för att ta på sig ledartröjan i det nybildade destinationsbolaget i Sveg.

– Jag kände att det här var något för mig. Dels utifrån min bakgrund, att jag har rötterna i Sveg. Jag har bott på annan ort sedan 2001 och ser verkligen potentialen med Sveg som en destination. Och dels utifrån att jag jobbat i projekt med olika evenemang och samarbetat med starka destinationer, som till exempel Vasaloppet, säger Niklas Ohlson om sina tankar efter de första kontakterna med destinationsbolaget.

Destination Sveg finansieras under tre år bland annat av Tillväxtverket. Bolaget ska jobba med att utveckla tre områden; jakt/fiske, sport och kultur. Niklas Ohlson berättar att fokus kommer att ligga på evenemang, att utveckla och stärka de som redan finns och kanske skapa nya, samt paketering av det som finns.

– Det ska gå att boka olika saker, som fisketurer och så vidare. Om man kan få människor som reser genom Sveg att stanna någon dag extra så är det en stor vinst, säger han.

Vad ser du som den största utmaningen med ditt nya jobb?

– Att lyckas bygga upp en stark destination som fortsätter att leva och utvecklas efter att projektåren är slut, utan stödet från Tillväxtverket. Det är målet.

Per Roslund, som sitter i styrelsen för Destination Sveg, säger att Niklas Ohlson har den kompetens som destinationsbolaget behöver.

– Han har erfarenhet och stor kännedom kring hur man bygger event och arrangemang för att öka besöksnäringen och så har han lokal kännedom och visar energi. Han tar också med sig familjen, sambo och två barn och fyller på med fyra personer på orten vilket också är positivt, säger Per Roslund.

Läs mer: Klart med tre miljoner i EU-stöd till ett destinationsbolag i Sveg

Läs mer: Omtag för destination Sveg med löfte om en och en halv miljon från kommunen

Mer läsning

Annons