Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Historia tuffade in på Svegs järnvägsstation

Sent på lördag kvällen tuffade ett ånglok in på Svegs Järnvägstation, dragandes på ett stort antal vagnar av äldre snitt.
– Jag har alltid velat åka Inlandsbanan och att få göra det med ånglok är helt fantastiskt, säger Oskar Nilsson, en av de 88 passagerarna.

Annons

Ångloket stånkade och pustade långsamt in på Svegs järnvägsstation sent på lördagsvkällen.

Resan går från Gävle till Gällivare och tillbaka längs Inlandsbanan och på vägen söderut har entusiasterna hämtat med sig Sveriges två sista beredskapslok som stod parkerade i ett beredskapsskjul i Litsnäset.

Läs mer om det här.

Efter färd från Östersund var det dags för ett sist servicestopp i Sveg, sent på lördagkvällen, innan vidare nattlig färd mot Mora.

– Vi tar in ungefär 14000 liter vatten, det räcker cirka 10 mil, säger Per Åke Lampemo, lokförare som går på sitt skift i Sveg.

Han visar runt i förarhytten där tankarna går bakåt i tiden. Här är det spakar, rattar och rejäla knappar som gäller, långt ifrån dataskärmar och andra moderna hjälpmedel som finns i dagens lok.

Per Åke Lampemo går på sitt skift och ska göra tåget ner till Mora.

Just det här ångloket, byggt 1917 med modellbetäckningen SJ B1316, är oljedrivet, en av få modeller i Sverige, och tankar cirka 6000 liter olja, vilket räcker för ungefär 30 mil.

Med på släp finns också det andra beredskapsloket, som går på stenkol. Och längst bak ger ett diesellok lite extra skjuts framåt.

Färden arrangeras av Järnvägsmuseet i Gävle i samarbete med föreningen Järnvägsmusei vänner, och projektledare är Lennart Lundgren.

Lennart Lundgren tar en paus för att tala med Tidningen Härjedalen.

– Vi ligger lite efter tidtabell, men jag hoppas vi ska kunna ta igen det här i Sveg, säger han mellan samtalen med lokförare, mekaniker, passagerare och andra intresserade som finns på perrongen för att beskåda de historiska ståldrakarna.

Det är känslan man får när ångan pyser ut från lokets ventiler och dränker perrongen i dimma.

Loket förbereder sig att åka fram några meter och ångan pyser ut i ventilerna.

– Vi brukar göra turer men det är första gången vi hämtar hem beredskapslok publikt på det här sättet. Det är fantastiskt att åka just här, det är så lite trafik på banan att man kan stanna var somhelst vilket är helt unikt. Vi stannade och grillade på ett ställe till exempel, säger Lennart Lundgren.

Oskar Nilsson från Örebro börjad sin färd den 4 juni och har varit med hela resan. Han dokumenterar allt med sin kamera när tåget stannat till i Sveg. Nu väntar några timmars dunkande ner mot Mora genom sommarnatten.

– Vi har planerat flera fotostopp längs vägen, så det blir nog inte så mycket sova av, säger han och verkar inte särskilt upprörd över det.

Oskar Nilsson från Örebro har åkte med från start.

Med på släp i tågsetet fanns också ett ånglok som går på kol, ett av två beredskapslok som sällskapet hämtat i Litsnäset för färd söderut.

Konduktör i tidstypiska kläder.  Perrongen på Svegs järnvägsstation gjorde en resa bakåt i tiden på lördagskvällen.

Mer läsning

Annons