Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnväg mellan Sveg och Röros blir riksdagsfråga

Per Åsling, riksdagsman för Centern från Jämtlands län, vill bygga en järnväg mellan Sveg och Röros för att binda ihop Härjedalen med Tröndelag.
Nu tar han frågan till Sveriges riksdag.

Annons

– Det är viktigt för Härjedalen med bättre kommunikationer på järnväg och det är viktigt att knyta ihop Härjedalen med Tröndelag, säger Per Åsling, som är riksdagsman (C) för Jämtlands län.

Han motionerar i riksdagen om att utreda möjligheten att bygga en järnväg mellan Sveg och Röros och påpekar att det är strategiskt viktigt att utveckla järnvägsförbindelserna mellan Härjedalen och Tröndelag och att det gynnar både besöksnäringen och skogsnäringen.

Per Åsling (C) på besök i Sveg.

– Vi måste bli tuffare på att lyfta fram våra projekt i debatten annars satsas alla pengar i södra Sverige. Nu pratas det om snabbtåg mellan de största tre städerna. Parallellt med det borde det pratas om dubbelspår från Gävle via Bollnäs och Ljusdal till Åre och att förstärka stambanan mellan Gävle och Ånge.

Per Åsling understryker att det är viktigt att tågen till Jämtland går på stambanan via Bollnäs och Ljusdal eftersom den sträckan är kortare.

– Tidsaspekten är viktig, säger Per Åsling.

Han föreslår även att Inlandsbanan förstärks och får en bärighet på 22,5 tons axeltryck längs hela sträckan och att tvärbanorna öppnas för trafik.

– Tyvärr har underhållet på Inlandsbanan blivit eftersatt under många år. Om inget görs riskerar lönsamheten att försämras. Istället vill jag att Inlandsbanan ska bli den pulsåder genom inlandet som den har potential att bli.

Per Åsling menar att med en bättre rustad Inlandsbana kan gods flyttas från landsväg till järnväg. Han skriver också att järnvägen kan bli en viktig bricka i klimatomställningen och bidra till att Sverige når målet om en energiförsörjning utan nettoutsläpp av växthusgaser 2050.

Mer läsning

Annons