Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Monster-Dodge byggs i Sveg

/
  • På Svegs Bil och Plåt slipar man på en skönhet. Johan Erikssons Dodge Charger RTR - En monsterbil och klassiker med superbilsprestanda.
  • Vid svetsning på motorhuven slog plåten sig och det orsakade teamet merarbete. Från vänster: Jörgen Persson, Lasse Danielsson och Johan Eriksson.
  • Virgis slipar och gör grundarbete på karossen innan den skall lackeras.
  • Det är billigare att ta fram och skriva ut delar i plast med 3D-skrivare och göra ändringar innan man fräser delarna i metall. Här är en backspegelprototyp till bilen.
  • Dodge Charger RTR-68 med specialblandad Candylack på Bilsport Performance and Custom Motorshow, Elmia i Jönköping. Foto: Otto Tillander.

Det är inte första gången Johan Eriksson bygger en Dodge. Men det är första gången det byggs en Dodge Charger RTR med superbilsprestanda i Sveg. Bilen visades på Bilsport Performance & Custom Motor Show den 25-28 mars på Elmia i Jönköping.
När monsterbilen är klar ska den visas på många mässor och siktet är inställt på SEMA i Las Vegas, USA.

Annons

Johan älskar bilar med muskler, och fick en vild idé för tio år sedan. Han och en kompis skulle bygga en bil för Gumball Racing. De började bygga i Falun och Mora. Under tiden upptäckte de att Gumball Racing var mera ett jippo än bygga bil. Så projektet blev stående på is ett tag.

Företaget Turtle ringde upp Johan och ville att han skulle bygga en bil som de kunde använda i sin marknadsföring. Johan stod för design och idéer, och hade först hjälp av en kille i Mora.

– Turtle ville att bilen skulle bli klar så snart som möjligt, säger Johan som vet precis hur han vill ha det och hur det skall bli. Men för att det skall bli som Johan vill behöver han proffshjälp. Jörgen Persson på Svegs Plåt och Bil blev inkopplad. Johan och Jörgen känner varandra sedan tidigare.

– Killarna på Svegs Bil och Plåt är fantastiskt duktiga, säger Johan.

Otto Tillander är Johans förlängda arm när det gäller design.

– Otto har sinne för konst och design och kan rita upp mina tankar i datorn. Dessutom är han bra på att skapa förståelse för hur man kan gå tillväga när man skall tillverka detaljerna, säger Johan.

Med hjälp av 3D skrivare tar de fram olika delar i plast innan man skär ut och bearbetar delarna i aluminium. Det är ett kostnadseffektivt sätt att testa sig fram till olika lösningar.

De bygger vidare på en Dodge Charger RTR. Chassiet kommer från en Chevrolet Corvette C6 och motorn från en Dodge Viper. Allt är specialbyggt. Fälgarna har Johan designat och Otto har skickat ritningar till USA där de tillverkas av aluminiumblock som väger över 900 kilo.

Bromsarna är special. (Se faktaruta) Ett av målen är att få upp bilen i över 300 km/h. Då krävs det givetvis rejäla bromsar för att få stopp på den.

– Det här är nog det absolut häftigaste man kan göra som bilbyggare i Sverige, säger Jörgen Persson ägare till Svegs Bil och Plåt.

Innan bilen flyttades till Sveg åkte Jörgen ner till Falun. Han var där elva, tolv helger på raken.

– Jag, Leif Pålsson och Lasse Danielsson har jobbat mest med bilen. Virgis och Rasmus gör lackens grundarbete. Jan Andersson har jobbat med bilen också, säger Jörgen.

Hur mycket tid har ni lagt ned på bilen hittills?

– Vi har haft en gubbe på heltid, ibland två. Jag själv har jobbat tre, fyra timmar över varje kväll och på helgerna, säger Jörgen som slutat räkna timmar.

Besökarna på Elmia i påsk fick se en testlackad bil med färdigt motorrum. Fast bilen inte är klar gjorde den succé, vann Peoples Choice och fick Richard Rawlings Special Award 2016. Rawlings är stjärnan i reality TV-serien Fast n Loud och ägare till GasMonkey.

– Bilen blev otroligt uppmärksammad. Det var sjukt hysteriskt, och jättekul säger Johan.

När arbetet är klart i Sveg återstår inredningen och ljudbygget på bilen.

– Det är populärt med muskelbilar. Publiken måste gilla det vi håller på med. Om publiken gillar det vi gör vill arrangörerna ha det med, säger Johan.

Mer läsning

Annons