Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nätbolagets vd: Myndigheternas regler tvingar fram höga avgifter

/
  • Härjeåns nät har den näst högsta elnätsavgiften i landet men vd Niklas Köhler tycker inte att priset är särskilt högt med tanke på vad kunderna får.
  • Vd Niklas Köhler säger att det svenska regelverket gör att Härjeåns nät måste ta ut en relativt hög avgift.

Vd:n för Härjeåns nät, Niklas Köhler, säger att det till stor del är den svenska lagstiftningen som gör att bolaget måste ta ut så pass höga avgifter.

Annons

– Vi har ett ålderstiget nät och ett nät som är geografiskt utspritt. Vårt nät består av 217 meter ledning per kund så det blir orättvist att jämföra oss med nät i tätortskommuner, säger Härjeåns näts vd om det faktum att bolaget har landets näst högsta elnätsavgifter.

Enligt Niklas Köhler kommer Härjeåns nät att investera ungefär 56 miljoner kronor i elnätet under 2016. Och han tycker inte att elavgiften för det typiska hushållet är särskilt hög i relation till vad elkunden får.

Däremot, säger han, är Härjeåns elnätsavgift direkt kopplad till de krav som ställs från myndigheternas sida. Skulle kraven vara lägre så skulle bolaget inte behöva ta ut så höga avgifter.

– Skulle myndigheterna tillåta längre avbrott skulle vi inte behöva ha så här höga avgifter.

Det Niklas Köhler menar är den lagstiftning som finns på området där svenska elnätsbolag har vissa krav på sig att när det gäller leveransen av el till kunderna. Bland annat finns en regel om avbrottsersättning där elnätsbolagen riskerar att få betala höga ersättningar till sina kunder vid långa oplanerade strömavbrott.

– Skulle de sänka kraven på oss när det gäller tillgänglighet, avbrottstider och avbrottskostnader så skulle vi kunna minska våra investeringar och därmed inte behöva ta betalt lika mycket för underhåll av elnätet, säger Härjeåns näts vd.

Men på ett område känner Niklas Köhler att Härjeåns nät kan bli bättre. Kommunikationen med kunderna har sina brister.

– Jag tror att vi i den här branschen är dåliga på att tala om för kunderna vad man får för avgiften. Där har vi en ambition under det här året att försöka kommunicera vad vi gör i området, säger han.

Missa inte LT:s nya app för Iphone och Android

Mer läsning

Annons