Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt destinationsbolag ska ge en extra push

Med beskedet att Sveg fått VM i draghund 2018 och att Destination Sveg står som arrangör, slog det nya destinationsbolaget upp portarna på tisdagen. Både i lokalen på Kyrkogatan och på Internet.

Annons

Välkomna in. Projektledare Niklas Ohlson, Kajsa Malm, projektkoordinator och webbutvecklaren och grafiska formgivare Fredrik Larsson hälsar välkomna till Kyrkogatan i Sveg där Destination Sveg har sitt nyöppnade kontor.

Det finns inga skyltar än, ingången är lite anonym och det som möter en på Destination Svegs kontor är en ljus avskalad lokal med ett stort skrivbord och tre bärbara datorer.

Och så projektchefen Niklas Ohlson, Kajsa Malm, projektkoordinator och webbutvecklaren och grafiska formgivare Fredrik Larsson förstås.

– Vi har inte hunnit få hit så mycket grejer än. Vi flyttade in i går, säger destinationschef Niklas Ohlson, hemvändare från Norrköping och nu ansvarig för att sätta Sveg på kartan.

Destinationsbolaget är ett treårigt projekt som ägs av SFU, Svegs företagar- och utvecklingsförening, med stöd från Tillväxtverket, kommunen och näringslivet i Sveg.

Läs mer: Hemvändare blir chef för Svegs destinationsbolag

På tisdagen öppnade kontoret i Sveg och destinationsbolaget lanserade sin hemsida, visitsveg.com, med information om vad Sveg med omnejd har att erbjuda i form av bland annat aktiviteter, rekreation och boende.

– Det är en plattform för kommunikation där vi samlat information om Sveg. Det har tagit rätt lång tid faktiskt, det har inte funnits samlat förut på det här sättet. Vi har byggt sajten helt från grunden och jag vill påstå att den är lite unik med ett stort fokus på användarvänlighet, säger Niklas Ohlson.

Bolagets sajt har också en kalender och möjlighet för föreningar och andra att själva lägga in info om olika aktiviteter som är på gång i Sveg. Utan kostnad.

– Vi vill visa på allt som faktiskt händer, visa helheten och göra det lätt för besökare att hitta via en portal istället för att leta runt. Vi har själv upplevt att det saknats när vi varit hemma här på en semestervecka varje sommar, och man har varit tvungen att ringa de man känner för att ta reda på vad som är på gång.

Men bolaget är mer än bara en sajt. Med buller och bång lanserades värdskapet för draghunds VM 2018 på tisdagen, där destination Sveg står som arrangör. Sport är ett av fokusområdena som destinationen ska jobba med. De andra är kultur och jakt/fiske.

– Vi kommer nog att jobba med den typen av lite större evenemang. Sedan kan det ju vara så att det redan finns fungerande arrangemang där vi kan hitta samarbeten, som till exempel med Kingen och Logrocken.

Om man arbetar med något event i Svegsbygden, kan man hör av sig till er då och få hjälp?

– Absolut. Vi är en part som kan hjälpa till med projektledning och marknadsföring, områden där vi har erfarenhet och kunskap. Vi kan gå in och stötta där andra står som arrangör och ge en extra push, säger Niklas Ohlson.

Nya sajten ska samla info om Sveg med omnejd, här finns bland annat info om var man hittar badplatser och en kalender med kommande evenemang.

Nyinflyttade i lokalen på Kyrkogata 8 i Sveg.

Mer läsning

Annons