Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

INSÄNDARE: Jag skäms över hur man bemöter turisterna!

Annons

Jag skäms fruktansvärt över hur man på vissa håll behandlar våra väl behövliga turister! Följande är ett utdrag från ett utländskt turistpars brev till en turistbyrå i regionen. Det borde sätta skräck och förbannelse i alla som har med turism att göra, och som är beroende på den för sin försörjning.

”Sedan över 30 år tillbaka tillbringar vi vid olika årstider semester i regionen för att uppleva områdets naturliga skönhet. Den här gången var vi också nyfikna på en speciell turistbyrå och gjorde ett besök där. Det var helt enkelt överväldigande! En turistbyrå, som tydligt visar hur man inte bör behandla turister!

Den enda kontakten med den närvarande personen bestod i ett 'hej', efter vilket hon försvann i angränsande rummet för att telefonera.

Det visades inget intresse för oss, inga frågor beträffande våra önskemål eller vad man kunde hjälpa oss med, inga förslag eller råd för oss - ingenting! Inte ett spår av eller antydan till service!

Inredningen bestående av vitkalkade träväggar, 'kallt', böcker och bilder som små färgprickar i ett annars sterilt rum. Inga hänvisningar till flora och fauna i området. Inga hänvisningar till eller råd beträffande vandringsleder eller intressanta platser i regionen (kan allt fås via internet!). Många fina och stora (avstängda) plattskärmar, där man säkert på nätterna (efter stängningsdags) visar dokumentation på den rika naturen som finns i området.

I alla fall så har vi säkert varit till stor glädje för informatören genom att lämna turistbyrån efter 25 minuter, så att hon äntligen inte längre kände sig tvingad att telefonera! En turistbyrå 'på annat sätt': där säger man inte välkommen, utan vad vill du här!

När man inte tycker om någon människa, då skickar man den till turistbyrån! Det är min rekommendation, för då har ni snart lugn och ro igen!

Med förväntningsfulla hälsningar,

Signatur”

Jag har dock hört värre under min långa karriär som turistchef! Att i vissa fall inte ens de ansvariga för turistbyråer agerar, bryr sig eller rodnar av skam, trots sina höga löner och allehanda förmåner, har jag aldrig förstått. Ändå har jag hört värre, som inte tål att återges här, till och med från anställda som tjänar sitt levebröd genom turister.

Att ta ett steg längre upp: Varför finns det ingen trovärdig utbildning i turism och service, och krav på det i en verksamhet som 2018 omsatte 337 miljarder kronor, helst innan man anställer vem som helst för att ta emot turister?

Vem skäms med mig?

Horst Kuehne

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel