Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Skamligt att inte ha turistbyrån i Funäsdalen öppen

Annons

Under 1960-talet öppnades den första turistbyrån i Funäsdalen. Syftet var att marknadsföra och utveckla turistnäringen i Västra Härjedalen. Genom att ta ut en serviceavgift från näringen finansierade man detta.

Under dessa 50–60 år har det skapats en hel del, delvis genom mycket ideellt arbete och insats av vissa eldsjälar:

Nordic Ski Center, 300 kilometer längdspår i toppklass

Skoterled AB, 630 kilometer skoterleder i världsklass

Härjedalens Fjällmuseum

Bruksvallsgruppen, tävlingsarena längd i toppklass

Funäsdalens kabinbana, 60 delägare från näringen och privatpersoner

Under de här åren har det dykt upp många både seriösa och oseriösa investerare. En del anläggningar har bytt ägare fler gånger än vi har fingrar.

Några har vägrat att bidra med serviceavgift till destinationen och åkt snålskjuts på det vi skapat under 50-60 år. De har haft egna idéer hur marknadsföring och drift ska gå till.

Marknadsföring är ett svårt ämne, men folk som talar gott om och rekommenderar en produkt är väl den bästa marknadsföringen man kan få? Dessutom är den gratis.

För att blivit korad till Sveriges bästa skidområden så har nog en bra service till exempel genom Turistbyrån haft en avgörande del.

Turistnäringen i västra Härjedalen omsätter 100 tals miljoner – har man inte råd att ha en öppen turistbyrå är det skamligt mot våra gäster.

Funäsdalens turistbyrå stänger – uppsagt kommunalt avtal spiken i kistan: "Vi kan inte ta hela kostnaden" (18 september)

Klara vi inte det sjunker vi nog många steg på skalan Sveriges bästa turistdestinationer.

Vi som alltid har bidragit till destinationen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel