Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kör du säkert på fjället: "Barnen ska sitta bakom dig på skotern"

/
  • – Det som påverkar lavinfaran mest är snö, vinden och temperaturväxlingar mot vårkanten, säger Rickard Svedjesten, fjällräddare i Oviksfjällen.
  • Rickard Svedjesten jobbar som fjällräddare i Oviksfjällen.
  • – I framtiden hoppas jag att vi kan hitta aktiva skoteråkare som kör offpist, har rätt utrustning och som kan vara ambassadörer för skoteråkningen här, säger Rickard Svedjesten, fjällräddare i Oviksfjällen.
  • – På skoterleder får du köra 70 kilometer i timmen och det är högertrafik. Vissa skoterleder går över sjöar och vattendrag och där kör man på egen risk. Lederna är då ruskade och du får max avvika 50 meter från leden, säger Rickard Svedjesten.

Så fort det kommer snö är det många skoterförare och skidåkare som ger sig ut till fjällen för att jaga den bästa åkningen.
Vi åkte till Bydalen och pratade lavinfara, utrustning och skotrar med fjällräddaren Rickard Svedjesten.

Annons

Ställ frågor till fjällsäkerhetsexperten – chatta med Staffan på måndag kl 13

Förutom att vara drift- och säkerhetsansvarig i Bydalen är han ordförande i Svenska fjällräddarnas riksorganisation och jobbar som fjällräddningsutbildare inom polisen. Att hjälpa människor på fjället är med andra ord vardagsmat för honom och en stor del av olyckorna inträffar efter nysnö.

– När det har varit väldigt lite snö och det plötsligt kommer en halvmeter nysnö så blir ju alla jättesugna på att ge sig ut och åka. Men problemet är att man inte ser stenar och stubbar som sticker upp eller vattendrag och bäckar som kan forsa under snötäcket. Det är en väldigt stor fara. Innan snön har satt sig så är det bara pulver. Man ska köra försiktigt för det bär ingenting och tar bara tvärstopp om man kör på någonting, säger Rickard och blickar ut över Drommen.

Någonting som kan överraska honom är hur folk kör med barn.

– Vi har haft uppdrag där folk har ringt efter hjälp under den här kalla årstiden för att skotern har stannat och så har de en 1- eller 2-åring med sig och då börjar man fundera.

Men problemet är inte bara att folk har med sig väldigt små barn utan att många även placerar dem fel.

– Ska man ha med sig barn ska de sitta bakom dig på skotern och inte framför som brukar vara vanligt. Det känns kanske tryggt men kör du in i en stubbe så kläms de ju. Är de för små för att sitta bakom dig har du barnet i en pulka eller i en barnstol i pulkan.

– Sedan finns det ju en hel del skoterleder som korsar vägar och järnvägar och då ska alla kliva ur utom föraren som kör över. Annars finns det risk att det blir ett livsfarligt läge, säger Rickard Svedjesten.

Vad är viktigast att tänka på när man ska ut med skotern då?

– Att planera turen. Alltså, kolla upp området, se till att du inte åker ensam och kolla upp vädret.

Och vad ska man packa med?

– Reservbränsle är viktigt. Vi får hjälpa väldigt många som får bensinstopp. Det är en enkel sak som kan göra att man undviker att hamna i fara om man är på en plats där det är dålig mobiltäckning och det är lite folk ute och åker. Sedan behöver du ha med dig utrustning som spade, vindsäck och gärna en yxa eller kniv så du kan söka skydd eller göra upp eld. Nödproviant är också bra.

– Sedan finns det ju olika kategorier av skoteråkare. De som kör offpist ska naturligtvis vara utrustade med ett lavinkitt med spade, sond och transiver om man färdas i en terräng där det kan rasa snö. Man ska dessutom ha provat utrustningen.

Men det absolut viktigaste är huvudbonaden, påpekar Rickard.

– Hjälmen får man inte glömma i och med lagen som kom 1 januari och det gäller både förare och passagerare. Det är rätt otroligt att lagen inte har funnits förut. Det behöver ju inte vara en traditionell skoterhjälm men det ska vara en SIS-märkt skyddshjälm.

Var får man köra?

– Här är det ett generellt snöskoterförbud mot terrängfordon och då får man bara köra efter kryssade leder. Så det är jätteviktigt att ta reda på vad som gäller i just det område du har tänkt köra i.

Hur ser lavinrisken ut nu?

– Inom skidområdet så sköter skidanläggningarna lavinriskbedömningen men utanför det så har Naturvårdsverket ett program där lavinobservatörer tar reda på lavinprognosen och där vi i Oviksfjällen ingår. Det går att hitta informationen på hemsidan lavinprognoser.se.

Om man går på tur då?

– Då ska man undvika branta sluttningar och läsluttningar under eller efter hård blåst på grund av lavinfaran. Blåser det så lägger sig kallsnön på läsluttningarna och det kan ju se väldigt inbjudande ut för skoterförare, offpiståkare och turåkare. Men det tar ett antal dagar för snön att stabilisera sig.

---

Mer från Till Fjälls:

Lokalt och ekologiskt på nytt mathak i skidbacken

Krönika: Det tar tid att bli fjällvan

Mer läsning