Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föreningsliv: PRO Fjällviolen, Funäsdalen

Annons

Föreningen anordnade en resa till Höga Kusten 14-16 juni. Vi startade i Funäsdalen och hämtade sedan upp medlemmar i Tännäs, Hede och Sveg, totalt 45 personer inklusive chauffören Reidar Thunell. Vi åkte sedan mot Kramfors där vi bodde i två nätter. På vägen stannade vi för fika som Christina Ling fixat. Vi stannade också för ett besök vid Gudmundstjärn, ett hemman från slutet av 1700-talet.

Under resan underhöll Alf Jonsson med musik och Lars Lorentzi för allsången. Historier av alla de slag berättades och en del "under bältet".

Efter frukost andra dagen åkte vi till Mannaminne museum med teknik och hantverk, J35 Draken och en gammal spårvagn. Därefter fortsatte vi till KA 5:s före detta försvarsanläggning, vilken bevarats från sitt ursprung. Ett litet samhälle med sjukhus, sovsalar med sex personer per rum, kök, verkstäder och högteknologiska rum med utrustning för försvar ovan jord. Där åt vi lunch.

Dagen avslutades med en båtresa med m/s Ådalen III, där vi även intog vår middag och passerade Höga Kustenbron.

Efter frukost dag tre styrdes kosan hemöver. Vi åkte över Sollefteå, besökte Hallstaberget och beundrade den fina utsikten. Vi passerade också den före detta hundskolan med guidning av Carin Ahlstedt. Nästa stopp var i Utanede där vi besökte Thaipaviljongen. Lunch intogs på Älggårdsberget. Därefter ett stopp för att sträcka på benen och dricka kaffe.

Ett stort tack till Christina Ling som ordnat resan och tack även till bästa chauffören Reidar Thunell.

Nu ser vi fram emot nästa års resa.