Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Animerad film på Facebook ska minska langningen i Härjedalen

En kampanj mot langning till minderåringar som länsstyrelsen står bakom snurrar på sociala medier. Tanken är att minska langningen i bland annat Härjedalen.

Annons
Bilden är ett montage.

Det skriver Härjedalen kommun på sin hemsida. Det är en del av den kampanj som vi skrev om förra veckan.

Det visar sig att det är vanligare med alkohol bland niondeklassare i länet än i övriga landet. De allra flesta niondeklassare får sin alkohol genom langning och riktar sig mot de som langar mest till minderåriga: 20-25-åringar.

Kampanjen består just nu av fem animerade kortfilmer som ska ta upp myter runt langning och ska få vuxna att tänkta till både en och två gånger innan de köper ut.

– Det här är ett nytt sätt att jobba och vi når målgrupperna på ett bättre sätt, säger folkhälsosamordnare Agneta Roberts på Härjedalens kommuns hemsida.

Här kan man se filmerna som kommer riktas mot 20-25-åringar

Mer läsning

Annons