Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Haverikommissionen inte nöjd med regeringens åtgärder efter bussolyckan i Sveg

Artikel 64 av 64
Bussolyckan i Härjedalen
Visa alla artiklar

För lite över ett år sedan inträffade den hemska bussolyckan i Sveg, där tre ungdomar omkom till följd av att bussen kört ned i diket och vält. Nu meddelar SHK (Statens Haverikommission) att man inte är nöjda med hur regeringen hanterat rekommendationerna som utfärdades efter den svåra bussolyckan.

Annons

Läs senaste nytt här: Rättegången om bussolyckan i Härjedalen flyttas till Borås

Det var i maj förra året en buss, som abonnerats för en skidresa för skolungdomar, var på väg till skidorten Klövsjö. Två mil utanför Sveg körde bussen av vägen och välte ner i diket på höger sida. Tre av de 52 eleverna i 14-årsåldern omkom och ytterligare sex skadades allvarligt. Många passagerare skadades lindrigt.

En stor räddningsinsats genomfördes på platsen, bland annat med enheter från angränsande län.

Nu går Haverikommissionen ut med kritik mot regeringen, där man menar att man inte är nöjda med hur regeringen hanterat rekommendationerna som utfärdades efter olyckan.

Kommissionen utfärdade sex rekommendationer till regeringen i mars månad i år.

Statens Haverikommission meddelar att man inte är nöjda med hur regeringen hanterat rekommendationerna som utfärdades efter den svåra bussolyckan i Sveg, i mars förra året. Foto: TT.

Nu följer SHK (Statens Haverikommission) upp och har gått igenom regeringens svar på hur man jobbar med rekommendationerna. Man är inte fullt tillfredsställda med regeringens svar på rekommendationen kring kör- och vilotidsreglerna vid nattarbete.

Regeringens rekommendationssvar bygger bland annat på att motverka komprimering av förarens körtider, med motiveringen att det finns forskning som tyder på att förarens vakenhetsgrad påverkas av komprimerande arbetsscheman.

– Svaret är bara delvis tillfredsställande, skriver Haverikommissionen och syftar på att det inte framgår tydligt vad som avses med komprimerande arbetsscheman.

– Är syftet med ståndpunkten att motverka långa körtider och korta vilotider har detta naturligtvis en positiv effekt på vakenhetsgraden under körning. Men av svaret framgår dock inte om de särskilda riskerna med nattarbete har beaktats vid framtagandet av ståndpunkten.

Övriga svar på hur rekommendationerna hanteras bedöms som tillfredsställande.

LÄS OCKSÅ

[+] Pärra om bussolyckan ett år senare: "Minnet kommer alltid att sitta i på gott och ont"

[+] Efter bussolyckan - regionen ändrar sin krisberedskap

[+] Efter svåra olyckorna – krav på att informera om bälte på bussresan: ”Utrop ger effekt”

Alla artiklar i
Bussolyckan i Härjedalen
Annons