Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Justin Cruseman svarar

Med anledning av personalläget inom omsorgen i Härjedalen ville TH ha svar på ett antal frågor. Detta är de fullständiga svaren TH fick via mail av omsorgschef och Tf. socialchef Justin Cruseman.

Annons

Justin Cruseman, omsorgschef och Tf socialchef i Härjedalens kommun.

Vad är din bild av läget?

Situationen ser olika ut ute på enheterna beroende på var i kommunen man befinner sig. På en del boenden är detta den bästa sommaren man har haft på länge avseende tillgång till vikarier, till exempel på demensboenden här i Sveg har vi haft god tillgång till vikarier. Men åker man bara tre mil till Lillhärdal så är situationen kärv, likaså i Funäsdalen. Ledning för socialförvaltningen är medveten om situationen på berörda enheter och avdelningschef har varit i tjänst hela sommaren för att stötta enheter som behöver stöd.

Har ni ansträngt er tillräckligt för att hitta personal?

Vi har ansträngt oss men givetvis kan vi anstränga oss mera i framtiden. Vi är flera kommuner i länet som tampas med samma utmaningar att hitta vikarier.Härjedalens kommun håller på att utveckla nya strategier för personalförsörjning inte bara inför sommaren utan under hela året. HR-avdelningen har tagit fram en Talent managamentsystem för kompetensförsörjande verksamhetsutveckling. Vi kommer bland annat att förbättra arbetsflöden i rekryteringsprocessen och vi kommer att ha en integrerad approach på hur vi attrahera nya medarbetare till Härjedalens kommun.

Hur kan det blir så här?

Situationen är ett symptom på en kommunövergripande utmaning. Omständigheterna i omvärlden ändras kontinuerligt och vi måste hela tiden anpassa oss om vi ska vara framgångsrika med vårt kärnuppdrag som kommun.Vår geografi och demografi i Härjedalen utgör en extra utmaning - i synnerhet för kommunens kärnuppdrag. Vi ska även komma ihåg situationen som uppstod med ensamkommande barn. En del av medarbetare från kärnområden övergick till denna verksamhet.Sedan har vi en del internt arbete som vi håller på med för att bättre möta framtiden. Ni kommer ihåg rapporten från Publik Partners från december 2015 - Tidningen Härjedalen gjorde ett reportage om det den 15 januari 2016. Vi har inlett arbetet med vår organisationsstruktur och kultur - i socialförvaltningen och i kommunen som helhet. Det allmänna behovet av ordning och reda visar sig i den nuvarande situationen det vill säga att vi saknar medarbetare när vi behöver dem samtidigt som vår ekonomi tala sitt tydliga språk, att vi har för mycket personal och vi håller inte budget. Ett typiskt exempel är att på den ena enhet går vi kort, på den andra enheten går vi en person för mycket. På den ena passet går vi kort, och vid nästa pass har vi för mycket personer i tjänst.

Vad tar ni med er till nästa sommar?

Vi tar med oss att det förändringsarbetet vi har initierat är välbehövlig. Problemet ligger nu i vårt knä samtidigt behöver vi ha med oss högre makthavare och politiker för att få samsyn som ska leda till beslut som stödjer våra ansträngningar. Till exempel: Hur ska vi hantera vår bemanningsenhet? Hur ska vi arbeta med sociala medier? Är det optimalt att ha endast två semesterperioder i Härjedalens kommun? Vi har utfört en intern analys och översyn av önskeschema, översyn av bemanningsenheten samt hantering av pooltider och vi kommer att presentera vårt åtgärdsförslag för politiker i höst.Slutligen ska det tilläggas att det är angeläget att vi ha kommunövergripande och långsiktiga strategier för att hantera utmaningarna som geografin och demografin i Härjedalens kommun utgör.

I tjänsten

Justin Martin Cruseman Omsorgschef/Tf. Socialchef

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons