Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lågt i tak och lågt förtroende för kommunledningen

/
  • – Det är småtrist med resultatet för förvaltningsledningarna och informationskanalerna. Det måste vi jobba med men vi har också mycket att glädjas åt, säger kommunens personalchef Britt Paju.

De anställda i Härjedalens kommun tycker att det är lågt i tak. När det gäller förtroendet för kommunens ledning får den bara hälften av möjliga poäng medan närmaste chef får betydligt högre. Även när det gäller att vara en attraktiv arbetsgivare får kommunen låga siffror.

Annons

Det framkommer i en enkät där kommunens personal fått säga sitt om sin arbetsgivare och om hur de själva har det på jobbet.

Det mest uppseendeväckande är att resultaten är närmast identiska med undersökningen som gjordes för två år sedan. Det kan tolkas som att inget har hänt eller gjorts eller så kan det förklaras med att i år har även visstidsanställda fått svara på enkäten om hur det är att ha Härjedalens kommun som arbetsgivare.

Personalchefen Britt Paju är ansvarig för medarbetarundersökningen. Så här svarar hon på TH:s frågor:

Vad tycker du om resultatet?

– Sammanfattningsvis är det bra. Vi har en del styrkor: Medarbetarna anser att det är lätt att kombinera arbete och att ha barn (73 poäng av 100). Många anser att alla blir behandlade lika (81 poäng av 100) och har förtroende för sin närmaste chef (72 poäng av 100). Gruppgemenskapen skattas högt (i genomsnitt 79 poäng av 100) och medarbetarna vågar uttrycka sina åsikter (83 poäng av 100).

Är du nöjd med resultatet?

– Resultatet är bra men kunde ha varit bättre, jag hade önskat att förtroendet för förvaltningsledningen hade varit bättre.

Varför får kommunledningen så dåligt betyg, endast 54 av 100?

– Vi behöver bli bättre på att kommunicera vart vi ska och varför vi ska dit samt få ner målstyrningen till individnivå.

Borde inte resultaten ha blivit bättre efter två år, istället för att i i stort sett stå stilla?

– I år deltar visstidsanställda för första gången, det påverkar resultatet.

Inom vilka områden hade du förväntat dig bättre resultat?

– Arbetsmiljöfrågorna.

Kommunens informationskanaler får endast 48 av 100 och har gått ner två steg från förra enkäten. Vad säger du om det?

– Här har vi saker att jobba med. Vi behöver väl fungerande informationskanaler, till exempel utveckla intranätet, men jag tror inte att det räcker. Vi måste också arbeta med värdeorden och förklara vad närhet och äkthet betyder på varje verksamhetsnivå, göra verkstad av det.

När det gäller den egna lönen är personalen riktigt missnöjda och här finns den sämsta siffran (42 av 100) i undersökningen. Hur förklarar du det?

– Vi måste bli bättre på förklara den lokala lönebildningen. Vi har konkurrensmässiga löner men måste öka skillnaderna i lön för att ge personalen känslan av att vara sedda. Vi ska nyttja lönen till det strategiska verktyg den är. Vi måste genomföra lönesamtalen och prata om vad som ligger bakom den lön man får. Vi måste också måsta koppla ihop mål, resultat och lön bättre.

Vad ska ni göra för att få ett bättre resultat i nästa undersökning?

– Vi chefer måste lägga ner mer tid på att kommunicera de strategiska målen. Vi ska tala om vart vi ska och varför och förklara vad tillväxt betyder för oss. En stor det är att förklara hur alla kan vara med och bidra och att det är ett egenintresse att prata gott om kommunen.

Mer läsning

Annons