Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Peters egenhändigt byggda skoterpulka

/
  • Peter lämnar inget åt slumpen, allt är noga genomtänkt: Lyktorna framtill kommer från en Grålle-traktor, baklyktorna från en släpvagn från 1950-talet.
  • Cabriolettaket har Peter sytt själv, liksom sätena.   – Att cabba ner på våren i fjällen är en självklarhet, säger Peter Halvarsson.
  • Grillen har samma form som grillen på en Ford från 1932. Pulkan har stötdämpare och krängningshämmare för att vara bekväm att åka i. Fjädern i draget är en ventillyftsfjäder från en Chevrolet 350.
  • Skuffen är inredd och har belysning. Handtaget till skuffen kommer från en Ford Anglia.
  • – Klart att en grill ska vara en grill, säger Peter Halvarsson, som var less på att skotta en halvtimme på fjället för att kunna grilla med familjen. Nu parkerar han skotern och fäller ut grillen; det tar tio sekunder .
  • Peter blir illamående när det luktar plast, därför är hela karossen gjord av en plåtkonstruktion, valsad i ett engelskt hjul. Det är en tung pulka, den väger 18 kilo mer än en Bamsepulka. Stommen är gjord av profilrör 15 gånger 15 millimeter.

Peter Halvarssons skoterpulka är gjord av detaljer från gamla fordon och delar som Peter har gjort själv. Han har sytt kapellet och dynan och gjort det bekvämt och roligt för de båda döttrarna Mira och Himla att åka i pulkan.

Annons

Under färden kan döttrarna prata med pappa Peter och se hur fort han kör. Självklart finns det signalhorn, värme och lyse i pulkan och sätet är extra mjukt. Blir Mira och Himla hungriga kan de stanna och grilla var som helst; det tar tio sekunder att få fram grillen.

Det finns plats för två barnstolar med snabbfästen och pulkan är ljudisolerad. Peter håller som bäst på att sätta in en värmare i pulkan inför kommande vinter.

Läs mer om Peter Halvarsson och hans skoterpulka: Veckans härjedaling.

Mer läsning

Annons