Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sexor i Vemdalen gör film om mobbning

/
  • Filmprojektgruppen årskurs 6 i Vemdalens skola. Bakre raden från vänster: Annika Björnsdotter, lärare, Jessie Engstrand, Hilda Hammargård, Rebecka Holm, Olivia Bodin, Tuva-Li Hansson   Främre raden: Elina Pålsson, Ashleigh Tubbalah, Olof Schwartz, Anton Wagenius, Lukas Nilsson Fredholm och Vilma Kristoffersson

Vemdalens skola brukar varje år i årskurs 6 genomföra ett projektarbete som handlar om kränkningar och som i dagligt tal kallas mobbning.

Annons

Under hösten så har Filmpool Jämtland rest runt i länet med sin buss i ett projekt kallad Filmrullen där man bjuder in ungdomar mellan 12-25 år som vill lära sig mera om film och foto. Man visar hur man animerar, filmar, fotograferar och redigerar. Detta har skett genom tre återkommande besök i Vemdalen vid GT-gården.

När några ur årskurs 6 från Vemdalens skola besökte bussen första gången bestämde man sig för att göra årets projekt i form av en film.

Man fick låna en filmkamera för ändamålet av Filmrullen och sedan har man filmat och redigerat via dator.

I projektet så har man varit 11 stycken som delat på rollerna, regissör, filmare, mobbare, mobbad, lärare, rektor, kurator och tre övriga elever. Projektet startade i september och var klart den 6 november och det har tagit totalt 12 timmar att framställa filmen.

Man har förutom projektfilmen även fått prova på att göra en animerad film där man tecknar figurer som sedan fotograferas och bildar en film.

Projektet har varit jättekul tycker eleverna i filmgruppen och nu planerar man att fortsätta i mellanstadieklasserna med att göra animerade filmer i olika grupper.

Sedan tidigare så har Byggnadsföreningen GT-gården och Vemdalens skola ett samarbete och vad var då mera naturligt än att filmpremiären skulle vara på just GT-gården i filmsalen på den stora bioduken.

En antal lärare och elever samlades på torsdagen till premiärvisning av den egentillverkade filmen som på ett bra sätt visade hur en kränkning av en elev kan gå till och hur man i skolan har en plan för hur man går tillväga för att komma till rätta med detta.

Innan visningen fick eleverna berätta vilka roller man haft i projektet.

Filmen och projektgruppen fick en stor applåd av övriga klasser och oss som fick möjligheten att få se filmen. Förslag hördes från publiken om att man även borde bjuda in föräldrarna till en visning av filmen.

Mer läsning

Annons