Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svegs ungdomskör goes England

Klockan var bara sex på fredagsmorgonen när vi i Svegs ungdomskör och våra fantastiska ledare Bengt och Else-Marie Isaksson stod samlade utanför församlingshemmet med spänning och förväntan i våra kroppar. Morgonluften var kylig och vi var trötta, men spänningen inför dagen höll humöret uppe. Bara en liten stund senare skulle vi nämligen hoppa på bussen mot Arlanda och sedan ta flyget till London.

Annons

En lång bussresa, en bullrig flygresa samt en proppfull tunnelbana senare var vi äntligen framme i London och vårt hotell.

Kvarteret där vi skulle bo låg i utkanten av staden och det var ett mysigt ställe med små, fina engelska hus med färgglada dörrar. Hotellet var trevligt och fint och det var skönt att få krypa ner under täcket och vila efter en lång resdag.

När vi hade ätit vår frukost nästa dag hoppade vi på den dubbeldäckade bussen vid busstationen för att åka in till de mer centrala delarna av London.

Vår värd och guide, Per-Henrik Hammarberg skulle under dagen ta oss på en rundtur genom staden.

Vi promenerade i ett ganska högt tempo och vi fick lära oss mycket nytt och se många sevärdheter, vi fick bland annat se Big Ben, London Bridge, Buckingham Palace och en fin, stor park i centrum av staden.

Senare under dagen var det dags för en av alla höjdpunkter under resan, nämligen Evensongen i St Paulskatedralen. Kyrkan var stor med högt i tak och när kyrkans gosskör tågade in i början av Evensongen värmde de nog allas hjärtan med sin underbara sång. Det är en så vacker sång som inte går att beskriva, den måste upplevas och vi njöt allihop.

Även denna dag blev en lång dag med många nya minnen och erfarenheter och på kvällen somnade vi gott på våra hotellrum.

Dagen därefter åkte vi in en sväng till Oxford Street och turistade ännu lite mer. Dock så var det söndagsförmiddag och de flesta affärer var stängda fram till tolv, men vi gick omkring och kikade i skyltfönster och fikade gott. Efter att ha fått i oss lunch gick vi tillbaka till hotellet och vilade upp oss och ställde i ordning oss inför kvällen.

Det var nu dags för att göra själva huvudsaken på hela resan, vi skulle nämligen få delta och sjunga på en Evensong tillsammans med en engelsk kör. Vi övade lite innan det var dags att byta om till våra kåpor och tåga in i kyrkan. Evensongen gick bra, även om det var mycket att hålla reda på. Vi i ungdomskören fick sjunga några låtar själva också och även om vi var nervösa så gick det väldigt bra. Kan ha varit bland det bästa vi har sjungit och det var så himla roligt! Ett stort tack till Hendonkören och dess ledare som lät oss komma dit och få sjunga!

Efter Evensongen gick vi och åt god middag allesammans innan vi tog bussen hemåt och somnade, nöjda med dagen.

På måndagen hade vi en fridag och vi fick göra vad vi ville. Några tog tåget till en stad utanför London, Cambridge, för att spendera dagen där. Vi har besökt Cambridge förut med kören och det är en otroligt fin och mysig stad. De flesta andra tog den proppfulla tunnelbanan in till Oxford Street och spenderade dagen med shopping och en massa god mat. Det var otroligt mycket folk ute på gatorna och det gjorde oss rätt trötta och slitna.

Några av oss beslöt sig därför för att åka ut till ett lugnare område för att kika omkring i vintagebutiker och avsluta den sista dagen med en god, grekiskt middag på en mysig restaurang. Vi åkte hem ganska tidigt för att packa ihop våra saker och sedan sova några timmar innan vi skulle vakna upp tidigt för att börja resan hem till Sverige.

Klockan ringde tidigt på tisdag och 05.45 samlades vi utanför hotellet och tog bussen ut till flygplatsen. Allt gick bra med bagaget och vi hann få i oss lite frukost innan planet lyfte. Väl i Sverige stod busschauffören, Kenneth, och väntade på oss för att ta oss tillbaka till Sveg. Resan hem gick bra och vi hann även sjunga lite grann i bussen, ett bra sätt att fördriva tiden på.

Vi kan nog alla enas om att vi har haft en otroligt rolig resa och vi är väldigt tacksamma och glada över att vi fick chansen att följa med. Även ett stort tack till Birgitta Jönsson som följde med som ledare och tog ett särskilt ansvar för de yngre flickorna och till våra körledare som alltid ställer upp, ni är guld värda!