Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skidhjälm duger inte på skotern – nu tar polisen hårdare tag

När snöskotersäsongen drar igång startar även polisen sin bevakning av skotertrafiken. De flesta spänner fast skotern säkert på släpvagnen när de ska iväg och allt färre skoterförare blåser positivt vid nykterhetskontrollerna.
Men att använda rätt hjälm är det sämre ställt med.

Annons

Trafikpolis Markus Pettersson.

– Generellt när det gäller last och lastsäkring av skotrar tycker jag inte att det är något större problem här i länet. Folk är rädda om sina grejer och de flesta surrar fast maskinerna bra, säger trafikpolis Markus Pettersson i Östersund.

Det viktiga är att säkra lasten för ett plötsligt stopp, menar han.

– Skulle du råka ut för en situation där du måste bromsa med full kraft, visar det sig snabbt hur pass bra lastsäkerheten är, säger han och tillägger:

– Det vi har sett är att det kan vara lite klena spännband som används. 1 tons band är att föredra, säger Markus Pettersson.

Det är väldigt sällan någon kör utan att surra fast skotern.

– Men det vi har märkt är att vissa verkar tro att man inte behöver förankra skotern om man har en aluminiumkåpa över. Och att de som lånar en vagn inte tar reda på om den har körförbud, säger Staffan Jönsson vid trafikpolisen.

Staffan Jönsson vid trafikpolisen visar en portabel fordonsvåg som snabbt avslöjar överlast.

Att ta reda på vikten på bilen, hur tungt släp den får dra och vad totalvikten blir är viktigt. Ibland kan utökat B-körkort eller BE-kort behövas.

– Det gäller att körkortet räcker till för att dra släpet. De flesta har en telefon och på transportstyrelsens hemsida finns en bra släpvagnskalkylator där man enkelt kan räkna ut vad man får dra med hjälp av registreringsnummer på bil och släp, säger Markus Pettersson.

Skoterövervakningen sker i hela länet och under hela säsongen, inte bara storhelger.

– Vi kontrollerar att föraren är nykter, har behörighet att köra, att skotern är påställd och har registreringsskylt väl synlig framtill. Har man som förare koll på det så klarar man sig bra, säger han.

2016 infördes även hjälmtvång för skoter.

– Vi var väl ganska snälla förra säsongen kan man säga, eftersom lagen var relativt ny. Så vi har mer påpekat och informerat. I år kommer vi bli hårdare, säger Markus Pettersson.

Hjälmen ska vara av samma typ som krävs för att köra motorcykel eller moped. Vid kontroller har det visat sig att skoteråkare kör omkring med skidhjälm.

– Vi hade förra vintern runt 80 kontrollerade förare som körde med skidhjälm och det är inte godkänt, säger Staffan Jönsson.

Antalet personer som kör med avställda fordon eller som onykter har minskat mot tidigare år.

– Förra säsongen hade vi närmare 600 kontrollerade skoterförare och tre rattfyllerister av dem, så det har blivit betydligt bättre. Men jag tror att det är på grund av att vi överraskar mer, vi är inte där de förväntar oss vara, säger Staffan Jönsson.

Skoterövervakning sker så länge det är skoterföre.

– Vi var ute mycket förra säsongen och jag förutsätter att det blir lika även den här, säger Markus Pettersson.

Här hittar du fler artiklar på temat Skoter & motor

Mer läsning

Annons