Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Musikunderhållning från världsartister på fjärde upplagan av Härjedalspipan

Härjedalens kulturcentrum fortasätter locka världsartister till folkmusikfestivalen Härjedalspipan. I helgen gick fjärde upplagan.

Annons

– Härjedalspipan är ett viktigt arrangemang för oss, berättade Flavia Devonas från Härjedalens kulturcentrum på scenen innan första artisten skulle uppträda.

Elisabeth Sulser (mitten) tillsammans med Enzo Favata (vänster) och Marcello Peghin (höger)

– Denna flöjt är landskapsinstrumentet i Härjedalen och kommer härifrån Lillhärdal.

Alla akterna som uppträdde fick varsin atrapp av en Härjedalspipa men en som inte behövde ytterligare en flöjt var festivalens öppnande artist, Elisabeth Sulser från Schweiz som hade med sig ett stort antal flöjtar med vilka hon framförde olika låtar utifrån deras tonart.

– Jag åker inte så ofta utanför Schweiz och brukar normalt spela med andra musiker så den här spelningen har jag anpassat för att spela solo, berättade hon efter sin spelning.

Flöjtar i många olika former men även en variant av säckpipa spelades av Elisabeth Sulser

Med över tio olika blåsinstrument som inkluderade allt från traditionella flöjtar i olika storlekar till kohorn och en form av säckpipa framförde hon folkmusik från hela Europa. Publiken fick höra allt från glada engelska toner till dansvänliga irländska upptempolåtar och sorgliga schweiziska tongångar spelade med kohorn som närmast förde tankarna till en kos ensamma råmande i alpernas sluttningar.

Flöjtar i många olika former men även en variant av säckpipa spelades av Elisabeth Sulser

– Det var jättebra, tyckte Elisabeth och Rudi Schlumpf efteråt som bor halva året i Schweiz men som aldrig hört något av Elisabeth Sulser tidigare.

Fredagskvällen fortsatte sedan med den sardinska duon Enzo Favata och Marcello Peghin som också hjälpt till vid några låtar under Elisabeth Sulsers framträdande. De lekte med ljudeffekter mycket mer och loopade inspelningar på plats som sedan fylldes på och varierades. Denna experimentellla folkmusik skillde sig en del mot Sulsers mer traditionella och åsikterna hos publiken efteråt var blandade kring vad som var bäst.

Det var ganska mycket folk båda dagarna och de som kom varnöjda.

Lördagen bjöd på musikaliska möten i dubbel form. Duon Anders Hagberg och Göran Månsson träffades just på Härjedalspipan och bestämde sig för att göra ett musikaliskt samarbete, vilket presenterade sig på lördagen. Men det blev inte kvällens enda samarbete för även jazzpianisten Jan Gunnar Hoff från Norge hakade på och publiken fick uppleva ett musikaliskt samarbete som aldrig förr varit och som kanske aldrig händer igen.

– Det är den här typen av nya uttryck den här festivalen handlar om, förklarade Flavia Devonas efteråt.

– Det är det bästa, att de själva bestämt sig för att pröva på dessa samarbeten och att utveckla något nytt tillsammans. Det utvecklar folkmusiken och det sporrar oss att fortsätta med nya festivaler där vi tar in fler musiker från andra delar av världen.

Anders Hagberg och Göran Månsson uppträdde på lördagen. Pressfoto

Mer läsning

Annons