Annons
Vidare till tidningenharjedalen.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mikael Andersson: Corona slår hårt mot lokaljournalistiken – även Tidningen Härjedalen drabbas

De senaste veckorna har vi skrivit mycket om hur coronakrisen slår mot lokala företag i Härjedalen. Det handlar om en dramatisk minskning av efterfrågan, speciellt när den viktiga påskturismen i stort sett uteblir helt. Vi har också skrivit om den oro som finns inom bland annat primärvården, och hur man där har förberett sig för att kunna ta hand om patienter med misstänkt coronasmitta. På olika sätt har vi beskrivit vår verklighet här i Härjedalen, och hur vi alla påverkas av den epidemi som nu sveper över världen. Och med alla menar jag även Tidningen Härjedalen.

Från och med i dag måndag är vi tre som jobbar på tidningen, undertecknad chefredaktör och ansvarig utgivare samt reportrarna Stefan Persson och Johannes Berndalen, permitterade på 20 procent. Det gäller för de flesta anställda på våra systertidningar inom Bonnierkoncernen, och är en följd av kraftigt vikande annonsintäkter. När företagens försäljning dalar väljer många bort annonsering i dagspressen i ett led att dra ner sina kostnader. Fullt förståeligt.

Totalt sett för hela branschen, i det värsta scenariot, räknar man med ett tapp på upp mot 60 procent av annonsintäkterna. Om det skulle bli verklighet, kan det innebära att hundratals journalister blir av med sina arbeten, samt att tidningar med största sannolikhet måste lägga ner.

Tidningen Härjedalen är i grunden en stark produkt med hög lösning och god ekonomi. Samtidigt är permitteringarna i dagsläget helt nödvändiga för att trygga tidningens framtid. Om det räcker återstår att se.

Det är lite paradoxalt att samtidigt som coronakrisen hotar mediebranschens existens, så har intresset för vår journalistik skjutit i höjden. Alla märker av det, inte minst vi på TH där vi har en betydligt högre läsning av våra webbartiklar, än i normalfallet. Och det är vi naturligtvis både glada och tacksamma för. Tacksamma att vi har förtroendet från våra läsare, att ni vänder er till oss för att ta del av det vi skriver. Tacksamma är vi också till våra trogna annonsörer, ni som har annonserat och ni som fortsätter.

Tillsammans är ni, läsare och annonsörer, grunden för att vi kan fortsätta vårt arbete, att erbjuda fri och oberoende journalistik, om, av och för Härjedalen.

Det tänker vi fortsätta göra så länge vi kan, oavsett permitteringar.

Mikael Andersson

Chefredaktör och ansvarig utgivare