Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Branschen går på högvarv

/
  • Svenska sportbilstillverkaren visade upp hybridbilen Regera. Ett fartmonster med 1 500 hästkrafter som gör 0-400 km/h på 20 sekunder. 80 bilar ska byggas. Sex är redan sålda.
  • Volvo visade sin nya S60 crosscountry med hög markfrigång.
  • Skoda har stora förväntningar på ny Superb som har mycket ny teknik.
  • Mitsubishi satsar hårt på pluginhybrid. Nu kommer den tekniken också i suven ASX som får premiär nästa år.

Mer hästkrafter, fler bilmodeller med hybrid-teknik och mycket lyx.
Men vart tog elbilarna vägen?
Bilindustrin går på högvarv och resultatet finns nu att beskåda under bilsalongen i Genève.

Annons

När årets salong slog upp portarna under tisdagsförmiddagen låg det stora förväntningar i luften. Borta är krisåren med fabriker som måste stängas.

Nu andas det framtidstro. Under fjolåret ökade bilförsäljningen i Europa med 13 procent. I Sverige har det hittills i år sålts tio procent fler bilar än under rekordåret ifjol.

Bland förklaringarna kan nämnas ökade inkomster, de extremt låga räntorna och den allmänna konjunkturförbättringen.

– Vi har all anledning att se ljust på framtiden. Nya XC90 har fått ett jättefint mottagande och vi har fler modeller på gång som vi nu bygger på en kostnadseffektiv plattform, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Förutom XC90 visade Volvo upp en cross country av S/60-modellen. Den är redan en personlig favorit hos Håkan Samuelsson.

Nästa år kommer V90, den så viktiga efterträdaren till V70. Därefter kommer sedanmodellen S90 och även en crosscountry. Om fyra år är nya XC90 Volvos äldsta modell.

Den mest pompösa presentationen, till tonerna från Beatles, stod Mercedes för. Den tyska stjärnan gjorde ifjol sitt bästa år någonsin och laddar med åtta nya modeller i år.

Deras superlyxbil 600 Maybach ska tilltala presidenter och kändisar. John Lennon ägde en, liksom det engelska kungahuset.

Men den bil som Mercedes i Sverige hoppas på är C-klass med pluginhybrid. Den laddas med el och kan även få drivning även från en bensinmotor. Räckvidden är fem mil på ren el och den klassas som supermiljöbil. Den ska tilltala den miljömedvetne chefen genom ett lågt förmånsvärde.

– Vi ser att det finns en ökad efterfrågan av pluginhybrider. Tekniken kommer att finnas i många modeller framöver, säger Fredrik Wahrolén, kommunikationschef hos Mercedes Sverige.

PSA (Peugeot/Citroën) leder kriget om de lägsta koldioxidutsläppen. Deras trecylindriga bensinmotor släpper endast ut 95 gram. För några år sedan var det ett riktigt bra värde för en snål dieselmotor.

Utvecklingen går i ett rasande tempo. BMW, Ford och även Volvo satsar också på tre cylindrar.

Toyota visar sin Mirai. Det är en produktionsklar vätgasbil som endast släpper ut vatten ur avgasröret. Kommer till Sverige nästa år. Men det måste bli fler tankställen med vätgas. I dag finns det bara två stationer, i Göteborg och i Stockholm.

Några nya elbilar kunde vi inte hitta på årets bilsalong mer än lyxelbilen Tesla. Det verkar finnas en uttalad skepsis hos bilbranschen mot den tekniken på grund av brist på laddstruktur och kostsamma batterier.

Elbilar verkar ha en framtid på marknader där det erbjuds skattelättnader och andra förmåner, som i Norge. Där går Tesla som tåget...

Mer läsning