Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Ericssons förhoppningar trots usla kvalet: "Var elva här i en Caterham – då kan jag bli topp tio i en Sauber"

Marcus Ericsson tvingas starta från sista led i Monacos GP – och Sauberstallet har varit överlägset långsammast hela helgen.
Trots det vägrar svensken ge upp på förhand.
– På fart är jag övertygad om att vi kommer vara sist, men jag kom elva här i en Caterham som var toklångsam ... , säger Ericsson till Viasat.

Annons

Det var tunga steg för Marcus Ericsson ut från kvalet i Monaco. Han var långsammast av samtliga 20 bilar och tvingas nu starta näst sista position i söndagens race på en bana där det, även om man har fart i bilen, är närmast omöjligt att köra om.

Det var just i Monaco som Marcus Ericsson tog sin bästa placering under sitt första år i formel 1, i en bedrövligt långsam Caterham, 2014. Den gången kraschade eller bröt elva förare, vilket gjorde att Ericsson kunde rulla i mål bara en placering från poäng.

I år får Örebroföraren, som hade betydligt högre förhoppningar inför tävlingen efter Saubers succé i Barcelona för två veckor sedan, hoppas på något liknande.

LÄS MER (PLUS): F1-experten om Marcus Ericssons framtid: "Kommer inte att få några erbjudanden..."

För i Monaco har Sauberbilen inte fungerat alls. Ericsson och teamkompisen Pascal Wehrlein har varit överlägset långsammast i alla tidsträningar, och i lördagens kval var Wehrlein 19:e och Ericsson 20:e. Absolut ingenting talar för att Sauber kommer ha mer fart i söndagens race, men Ericsson vägrar ändå att ge upp förhoppningarna om säsongens första poäng – vilket skulle kräva en topp tio-placering – på förhand.

– På fart kommer vi inte komma någonstans, då kommer vi vara sist, det är jag helt övertygad om. Men jag kom elva här i en Caterham som var toklångsam, och om jag kunde göra det i en Caterham så kan jag bli topp tio med en Sauber även om vi inte haft någon fart i helgen. Det är så man får se det. Vi får göra ett felfritt race i morgon, för vi har sett tidigare att allt kan hända här i Monaco, säger Ericsson till Viasat och fortsätter:

– Det är bara att åka ut och undvika misstag och göra ett bra race, så får vi se om det är tillräckligt många som bryter framför oss.

LÄS MER (PLUS): Kevin Magnussen om bråket med Marcus Ericsson: "Det är glömt..."

VM-ställningen

WTCC efter fyra av tio deltävlingar, förar-VM: 1) Nicky Catsburg, Nederländerna, Volvo, 127 poäng, 2) Tiago Monteiro, Portugal, Honda, 125, 3) Thed Björk Bang-Melchior, Sverige, Volvo, 119, 4) Tom Chilton, Storbritannien, Citroën, 106, 5) Rob Huff, Storbritannien, Citroën, 102 ... 9) Néstor Girolami, Argentina, Volvo, 52.

Konstruktörs-VM: 1) Volvo, 404 poäng, 2) Honda, 364.

Marcus Ericsson i klassiska Rascasse-kurvan.

Redan inför racet får Ericsson en placering till skänks eftersom Jenson Button, ex-världsmästaren som vikarierar för Indy500-lediga Fernando Alonso i McLaren, flyttas ned från niondeplatsen han kvalade in på till sista startruta på grund av byte av motordelar.

Lite tur i oturen hade Ericsson också i kvalet, då han touchade i muren i sin jakt på tusendelar men lyckades undvika en värre incident än punktering på vänster bakhjul. Punkteringen kostade dock ännu en förlust i den interna kvalkampen mot Wehrlein – som varit för Ericsson i fyra av fyra kval den här säsongen – eftersom Örebroföraren var på väg mot sin snabbaste varvtid när han tvingades parkera ute på banan precis i slutet av den första kvalomgången.

– Jag touchade i muren lite i kurva tio, i chikanen. Så klart inte den avslutning på kvalet som jag ville ha. I kvalet här är det bara att ge allt, det är bara att försöka ligga så nära muren som möjligt och slicka muren överallt. Tyvärr gick jag lite för långt på mitt sista varv, tyvärr pushade jag lite för hårt. Det var ett bra varv annars, jag var några tiondelar bättre än tidigare, 2–2,5 tiondelar, säger Ericsson till Viasat.

Vad Sauber ska hitta på med bilen inför morgondagen är oklart.

– Vi har haft problem hela helgen, från första varvet så har vi inte haft någon fart, och vi vet inte riktigt varför. Vi har provat massor med olika inställningar, men vi hittar liksom inte någon riktning att gå i, tyvärr, säger Ericsson.

LÄS MER: Marcus Ericsson bedrövad efter testerna i Monaco: "Måste bygga om bilen – var inte med alls i dag"

Stoffe Vandoorne, McLaren, kraschade precis i slutet av andra kvalomgången – vilket förstörde hela kvalet för Lewis Hamilton som låg bakom och tvingades lyfta av på sitt första och enda snabba varv i andra kvalomgången.

Finske Ferrariföraren Kimi Räikkönen kommer att starta Monacos GP i pole position efter sin första kvalseger på nio år. Hans teamkompis Sebastian Vettel var fyra hundradelar långsammare men kenp andraplatsen i kvalet två tusendelar (!) före Mercedesföraren Valtteri Bottas. Red Bull-förarna Max Verstappen och Daniel Ricciardo tog fjärde- respektive femte startposition.

VM-tvåan Lewis Hamilton? Han åkte sensationellt nog ut redan i andra kvalomgången, efter att ha väntat för länge med att göra sitt enda snabba försök där och då fastnat bakom McLaren-föraren Stoffel Vandoorne som kraschade, och får starta från 13:e ruta.

LÄS MER: Marcus Ericsson sist i kvalet i Monacos GP: "Vi famlar just nu"

Kimi Räikkönen tog sin första pole position sedan Frankrikes GP 2009.

Kvalresultatet:

Resultat i tredje kvalomgången: 1) Kimi Räikkönen, Ferrari, 1.12,178, 2) Sebastian Vettel, do, 1.12,221, 3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1.12,223, 4) Max Verstappen, Red Bull, 1.12,496, 5) Daniel Ricciardo, do, 1.12,998, 6) Carlos Sainz Jr, Toro Rosso, 1.13,162, 8) Romain Grosjean, Haas, 1.13,349, 9) Jenson Button, McLaren, +1.13,613 (flyttas ned 15 positioner, startar sist), 10) Stoffel Vandoorne, McLaren, ingen tid.

Utslagna i andra kvalomgången: 11) Daniil Kvyat, Toro Rosso, 1.13,516, 12) Nico Hülkenberg, Renault, +1.13,959, 13) Kevin Magnussen, Hass, +1.13,959, 14) Lewis Hamilton, 1.14,106, 15) Felipe Massa, Williams, 1.20,529.

Utslagna i första kvalomgången: 16) Esteban Ocon, Force India, 1.14,101, 17) Jolyon Palmer, Renault, 1.14,696, 18) Lance Stroll, Williams 1.14,893, 19) Pascal Wehrlein, Sauber, 1.15,159, 20) Marcus Ericsson, do, 1.15,276.

Mer läsning

Annons