Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Andra alternativ till flygplatsen i Sveg måste utredas

Annons

Helt klart är att flygplatsen i Sveg inte är lönsam och att andra alternativ bör utvärderas.

En investering som ger för dålig avkastning skulle i näringslivet läggas ner eller omlokaliseras. Tidigare utgifter är då en ickefråga om man kan få bättre avkastning någon annanstans.

Kommunen har inget vinstintresse, men ett ansvar att förvalta skattemedel så effektivt som möjligt samt försöka få till en infrastruktur och företagsklimat som genererar skatteintäkter samtidigt som man servar kommuninnevånarna.

Sveg med omnejd har ungefär lika många invånare som Lofsdalen, Hede, Vemdalen och Funäsdalen med omnejd. Där lever den absoluta merparten, direkt och indirekt, av turistnäringen.

Turismnäringen är den överlägset största arbetsgivaren i kommunen och investerar enorma belopp för att skapa fler arbetstillfällen (skatteintäkter) och reseanledningar. Deras åsikter och önskemål torde då väga tungt.

Debatt: Satsa rätt, satsa på Härjedalen Sveg Airport (12 augusti)

Låt näringen betala en flytt av flygplatsen hörs ibland. Att vältra över kommunens ansvar om infrastruktur på turismnäringen för en investering som inte är större än gondolbanan i Funäsdalen och som kan ge bättre avkastning för kommunen, låter i mina öron väldigt konstigt.

För att lyckas bättre än tidigare satsningar krävs givetvis ett samarbete mellan destinationerna, kommunen och företag. Första steget för att nå dit tror jag är att ha en plats som alla är villiga att samarbeta om – den platsen verkar i alla fall inte vara Sveg eller Röros.

Folk vill spara tid! Vid konferenser och event är total restid och hur väl man kan utnyttja varje timme en väsentlig faktor. Att ha en restid som är 20–30 procent längre tror jag är ett skäl att välja bort resmålet.

Antalet tågresenärer till Destination Vemdalen var tidigare inte högt när man kom till Sveg, Ljusdal eller Östersund, men med nuvarande Snötåg har man genom satsning och kortare transfer nått framgång, och tåget varit en succé i jämförelse.

Med den närhet som Hedlanda kan erbjuda kan man också ha event kopplade direkt till flygplatsen. Vi måste skapa förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna välja det färdsätt som passar varje enskild person och företag bäst för att öka användningen.

Turismnäringens användning av Svegs flygplats är låg, men att jämföra befintlig användning med potentialen av Hedlanda är som att jämföra användningen av tåg till Svegs tågstation innan Skistar började med Snötåget.

Så länge som flygplatsen ligger i Sveg kommer inte användningen att öka särskilt mycket i absoluta tal, vilket den inte heller gjort de senaste 14 åren.

Vägarna kommer även fortsättningsvis att vara det främsta sättet att ta sig till Härjedalen. Man får dock komma ihåg att Trafikverket ansvarar för vägarna, inte kommunen.

Kommunen äger däremot flygplatsen och har då ett ansvar att den blir använd så mycket som möjligt. Avkastningen av flyget och flygplatsen måste bli högre vilket denna fråga handlar om. Det står inte i motsats till att satsa på vägarna!

Att Sykes och Robert Kallin gav sig in i debatten var bra och visar på betydelsen av närhet och centralisering för att gynna så många som möjligt. Att de överväger flytt för sex mils transfer, medan turistnäringen ska acceptera och samarbeta om en plats som ingen av dessa tycker är bra, säger rätt mycket. Sykes kan inte ha transfer på 6 mil medan turismnäringen ska satsa på transfer på 15–16 mil.

En frisk debatt, utan osämja mellan byarna, för hela Härjedalens bästa, måste utgå ifrån att det inte finns en flygplats i Sveg. Då kan man enklare konstatera var en flygplats gör den bästa nyttan och ger den bästa avkastningen för kommunen.

Därefter måste man lägga till det faktum att det redan finns en, och sedan utifrån det beräkna nyttan och den framtida ekonomiska vinsten.

Låt oss utreda frågan ordentligt en gång för alla i en gemensam utredning (näringsliv och kommun) för att skapa ett bra beslutsunderlag, utan att det kallas "beställningsjobb"!

Jon Klockervold

Ljusnedal

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons