Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Replik: Samarbetet måste ske där det är bäst och lönsammast

Annons

Jag är också övertygad om att samarbete gynnar hela Härjedalen, därför är jag glad att det nu finns representanter från destinationerna, berörda kommuner och flygplatserna med i arbetsgruppen.

Ett samarbete kan dock inte grundas på att man från en potentiell samarbetspartner i första läget säger nej till att ens utreda frågan var samarbetet sker på bäst och lönsammast sätt.

Självklart behöver en utredning få legitimitet och bred uppslutning samt grundas på utvärdering av olika aspekter för att skapa ett bra beslutsunderlag.

Näringslivet och Destinationen i Sveg avfärdar utredningen som dels ett beställningsjobb av en bransch och dels för att endast gynna besöksnäringen.

Frågan om flygplats är redan utredd (22 augusti)

Justerat för kommunförvaltningens anställda genererade (år 2014) Funäsdalen, Vemdalen och Hede med omnejd lika mycket skatteintäkter (men 5–7 procent mer per invånare inklusive regionens beräknade fastighetsavgift) som Sveg med omnejd, Lofsdalen är då inräknat i Svegsbygden. (källa; SCB, Metria, Härjedalens kommun samt beräkningar som kan redovisas för intresserad).

Beräkningarna tar inte hänsyn till andelen arbetslösa eller pensionärer i respektive region eller företag som har anställda som inte är skrivna i kommunen. Efter 2014 har turismen i regionen ökat och även byggnationerna. Turismnäringen är kommunens pulsåder och största inkomstkälla!

Ja, frågan är utredd ett antal gånger med olika resultat. Tore Kristoffersson konstaterade i sin utredning redan innan byggnationen av Hedlanda (invigd 1970) och före den stora turismvågen att Hede/Hedeviken skulle vara det bästa stället för Härjedalen att anlägga en flygplats. Efter kommunsammanslagningen blev det dock satsningar på flygplatsen i Sveg.

Ohlsson och Duberg säger sig vilja ”att kommunen poängterar och förtydligar flygplatsens dokumenterade målsättningar. Och utifrån det inte ger stöd ekonomiskt till komplettering av utredning.” Mål är bra, men det är ännu bättre om målen uppfylls.

Dåvarande infrastrukturministern Ulrica Messing (S) invigde den förlängda landningsbanan vid Svegs flygplats 2002. De nya metrarna kostade enligt uppgifter i media 22 miljoner kronor och skulle utifrån målen snabbt löna sig. Flygplatsen skulle kunna ta emot stora plan och passagerarantalet fördubblas från de tidigare 4 000–5 000 om året.

År 2012 räknade man in 5 000 passagerare och 2016 5 800 passagerare. Detta är exempel på investering och mål som historiskt varit i stort sett utan resultat. Det måste vara utan betydelse att man kan ta stora plan så länge man inte kan få upp passagerarantalet!

Jag tror inte någon anser att vi kan ha två flygplatser med allmän trafikplikt, det är inte möjligt! Högre nyttjandegrad, tillgänglighet och större tidsvinster är faktorer som talar för fortsatt allmän trafikplikt. Den allmänna trafikplikten kan riskeras om inte antalet passagerare går upp.

Ytterligare kostnader i Sveg tror jag inte utifrån en lång historik ger fler resenärer till denna flygplats. Läge, läge läge, brukar vara handelns recept för framgång. Det går inte att investera sig ur ett läge som inte är bra, utan man måste omlokalisera för att få till lönsamhet.

Flygplatsen i Sälen är här ett gott exempel där man nu investerar 1 miljard med ett läge 1 mil från Sälen och 4 mil från Trysil. Utan det läget hade den investeringen aldrig kommit till stånd.

Låt en gemensam bred utredning visa var kommun, näringsliv och invånare ska satsa framåt för att skapa bra förutsättningar för vidare samarbete.

Jon Klockervold

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons