Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samarbeta om flyget i stället för att splittra

Annons

Niklas Ohlson är destinationschef i Sveg och använder den positionen till att ge sig in på den politiska arenan och uttala sig om Hedlanda flygplats.

Debatt: Satsa rätt, satsa på Härjedalen Sveg Airport (12 augusti)

Det första man undrar över är om han fått i uppdrag av sin arbetsgivare att söka strid med de tre andra destinationerna i Härjedalen? Det riktiga borde vara att i stället bygga upp ett samarbete med andra företag i kommunen. Det känns inte som alla de duktiga företagare som finns i Sveg anser att konfrontation är en bra väg att gå.

Det andra är de märkliga jämförelser som Ohlson gjort mellan antalet människor som betalar skatt och har anställningar i olika orter. Han hävdar att större delen av befolkningen i Härjedalen bor i Svegsbygden.

Jag har svårt att se vad han vill få fram med detta? Ska alla skattepengar satsas där den största gruppen skattebetalare bor? Och hur gör man då en geografisk avgränsning?

Sedan måste man tänka på det faktum att många kommunala arbeten i Svegsbygden betalas av skattebetalare i andra orter i kommunen. Det här resonemanget leder som synes ingenstans, det är bara flum.

Min tredje undran. Ohlson har läst den mer än 30 år gamla utredningen om Hedlanda. Dess förutsättning var att flygplatsen skulle trafikeras av, den på den tiden, vanligaste internationella flygplanstypen med plats för över 100 passagerare.

Jag kontaktade Luftfartsverket några år efter utredning och tjänstemannen undrade då om kommunen tänkt sig ett nytt Arlanda. Förutsättningarna innebar nämligen att flygplatsen skulle trafikeras av stora plan i klass med Douglas DC-8. För dessa plan skulle det krävas vissa dispenser och piloterna måste ha viss utbildning.

Förutsättningarna är helt annorlunda numera. Men det har aldrig varit aktuellt med så stora plan; det krävs inga DC-8:or för att transportera fem–sex personer till Arlanda.

Mer debatt: Andra alternativ till flygplatsen i Sveg måste utredas (16 augusti)

Niklas Ohlson har dessutom avgett en långsiktig väderprognos. Tydligen ska vädret bli mycket lynnigare med tvära och farliga omkastningar i Hedeviken till skillnad mot stabilt väder i Sveg. Måhända har SMHI missat en toppkraft här!

För att anknyta till min inledning. Anledningen till att fokus har riktats mot Hedlanda nu är att de tre destinationerna Funäsdalen, Lofsdalen och Vemdalen samarbetar för att få fler besökare via flyg. Jag är övertygad om att det även för Destination Sveg skulle ge betydande positiva effekter att samarbeta i stället för att splittra.

Det är också min uppfattning att företagen i hela Härjedalen samarbetar på ett bra sätt.

Och till sist, Niklas Ohlson, inbillar jag mig även att företagarna i områdena Funäsdalen, Lofsdalen och Klövsjö/Vemdalen är kommunens vassaste på turism, och det vore mig fjärran att ifrågasätta deras kompetens.

Bertil Andersson

Hede

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons