Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppgradera Svegs flygplats!

Annons

Med stort intresse och engagemang följer vi debatten om framtiden för Svegs flygplats.

Debatt: Satsa rätt, satsa på Härjedalen Sveg Airport (12 augusti)

Andra alternativ till flygplatsen i Sveg måste utredas (16 augusti)

Samarbeta om flyget i stället för att splittra (21 augusti)

Frågan om flygplats är redan utredd (22 augusti)

Samarbetet måste ske där det är bäst och lönsammast (29 augusti)

Tack vare Hedlanda flygplats upptäckte vi Härjedalen för nio år sedan. Det vänliga mottagandet, och den för fritidsflyg så mysiga och välkomnande atmosfären, gjorde att vi bestämde oss för att komma tillbaka och upptäcka mer av Härjedalen.

Betagna av den svenska livsstilen tog vi sedan beslutet att flytta från Frankrike till Härjedalen, där vi nu bor (i Linsell).

Vi är båda piloter och, vilket inte är så vanligt i EU, piloter som har "fjällandningskompetens".

I Frankrike besökte vi ofta flygplatser i Alperna och Pyrenéerna. Vi känner väl till historier om ”fjällflygplatser”, som vill bli uppgraderade för att kunna ta emot fler och fler turister för skidåkning.

För att öka antalet skidturister försökte fyra välkända flygplatser i Frankrike starta reguljärflyg: Méribel, Megève, Peyresourde och Courchevel-Les-Trois-Vallées.

Mycket pengar investerades. På grund av få eller inga kunder, lämnade de tre först nämnda skidområdena snabbt projektet.

Numera håller endast Courchevel-Les-Trois-Vallées öppet för icke-reguljär trafik, för privata flyg, där en mycket rik kundkrets accepterar att betala 100 000 svenska kronor (tur och retur Paris-Courchevel).

Courchevel-Les-Trois-Vallées är mycket välbesökt med mer än 134 000 bäddar per dag. Trots detta rekommenderar turistbyrån alla besökare att åka bil, eller tåg eller att ta flyget till någon av flygplatserna i Lyon, Genève eller Chambéry.

Avstånden mellan Courchevel-Les-Trois-Vallées och dessa orter är 19, 15 och 11 mil, vilket är avsevärt längre än de 7 mil som skiljer Sveg från Vemdalen, Lofsdalen, Björnrike ...

Så – varför inte uppgradera Svegs flygplats? Öka antalet reguljärflyg vintertid och skapa pendlingstrafik mellan Sveg och skidorterna!

Efter en uppgradering skulle Härjedalen kunna erbjuda en regional flygplats i Sveg för reguljärflyg och Hedlanda flygplats vara en attraktiv ”fritidsflygplats”, att användas till diverse ”luftsport”, som till exempel segelflyg och fallskärmshoppning, vilket kan locka fler turister även under sommartid.

Caroline och Alain Mathon

Linsell

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons