Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE: Flygskatt hotar jobb och tillväxt i Härjedalen

Annons

Regeringens lösning på de flesta problem i Sverige stavas just nu på samma sätt: höjd skatt. I ett läge där vi behöver vartenda jobb och varje tillväxtkrona, gör regering det svårare för jobben att växa till. Senast genom att tillsätta en utredning om flygskatt. Försämrade möjligheter för flyget riskerar bli ett slag mot jobben i Härjedalen, där många företag är beroende av att kunna använda flyget för att kunna bedriva sin verksamhet.     

Flygskatten blir ytterligare en börda på jobb och människor som inte bor i Stockholm.  Höjd diesel- och bensinskatt finns redan med bland de drygt 150 miljarder kronor i skattehöjningar för åren framöver som återfinns i regeringens budgetproposition. Till det kommer att regeringen har aviserat en kilometerskatt som fördyrar transporter, särskilt där avstånden är långa. 

Under år 2014 lyfte drygt 20 miljoner plan från flygplatser runt om i Sverige. IATA (International Air Transport Association) har i en rapport om flygskatt i Sverige visat att inrikes och utrikes flygresor skulle minska med över 2 miljoner avgångar. En sådan minskning skulle slå hårt mot svenska flygplatser, Härjedalen Sveg Airport är inget undantag. Inte bara arbetstillfällen på flygplatserna hotas av en sådan minskning. Människor och företag som är beroende av flyget i sin vardag drabbas också. För Härjedalens del skulle det innebära att företag och arbetstillfällen försvinner. 

Det råder en bred enighet kring ambitionen om minskad klimatpåverkan. Men goda uppsåt får inte motivera ogenomtänkta beslut med oönskade konsekvenser. Det är en regerings uppgift att våga ompröva sin egen uppfattning. Det politiska modet saknas på Rosenbad. Flyget står för mindre än en procent av de totala utsläppen. Att ge sig på jobb och tillväxt runtom i landet är inte en effektiv klimatpolitik. 

Senast i november 2016 ska utredningen vara färdig. Utredningen påstås syfta till att minska flygets klimatpåverkan men i verkligheten riskerar flygskatten skada en låg rad orter och arbetstillfällen, till en mycket liten miljövinst. Därför uppmanar vi regeringen att lägga ner utredningen. 

Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson (M)

Victor Ericsson, oppositionsråd Härjedalens kommun (M)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons