Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Lisa vill inte synas på nätet

Annons

– Det fattas bara att det skulle stå att du gillar röda hattar, säger han i andra änden och vi skrattar, om än en aning bittert.

Jag gillar inte röda hattar, han syftar bara på detaljrikedomen. Han har sökt mitt telefonnummer på hitta.se, och kommentaren kommer när han har läst upp allt som står om mig där. Som en berättelse om mitt liv.

Två registrerade telefonnummer, mitt och min sons. Ytterligare två vuxna bor på adressen, mor och far på samma gård. Självklart en vägbeskrivning, och man klickar sig lätt vidare till de andra personernas information. Inget konstigt med det. Mest som en virtuell telefonkatalog.

Men sedan kommer de där detaljerna. Först min födelsedag och min namnsdag. För att fira Lisa på namnsdagen klickar man på en hyperlänk för Interflora.

En fullständig fastighetsrapport finns såklart. Den som vill får översiktskarta, tomtkarta, taxeringsuppgifter, detaljplan, lagfartsinfo med mera, samt möjlighet att komma i kontakt med fastighetsägaren, för endast 99 kronor. Klicka på länken Köp fastighetsrapport, i samarbete med Metria.

Senaste bilköpet i området gjordes i december 2014 och var en tre år gammal Skoda Superb. Reklam för bytbil.com.

Den exakta medelinkomsten i området står angiven, och att den är 27% lägre än riksgenomsnittet. Snittbelåningen är noterad, exakt på kronan. Vill du veta vad grannarna tjänar, klicka på reklamen för Taxeringskalendern.

Medelåldern i området är 52 år. Gifta par +65 är överrepresenterade. Intressena är jakt, rida, snickra/måla och bygga, meka med bilar, arbeta i trädgården, friluftsliv, energisparande och skattefrågor. Informationen lär vara baserad på internets klickstatistik.

Förutom den skriftliga informationen finns det bilder på huset där jag bor. Bor man på vischan är det endast en satellitbild, dock sådetaljerad att jag ser min vita Skoda på gården. Du som bor mer centralt kan hitta fotografier på din egen entrédörr.

I ”det finstilta” får man veta att hitta.se hämtar sinauppgifter från företaget Bisnode. De köper information från teleoperatörer och andra. Personuppgifterna behandlas och de säljer dem vidare, bland annat för marknadsföring. Det leks med våra personuppgifter, för att företagen skall kunna ge oss personlig reklam och sälja grejer.

Hur kommer det sig att företag kan slänga ut information om oss på internet, för kommersiella syften? I Sverige står Personuppgiftslagen, somvi har för att värna om integriteten, lågt på skalan. De flesta andra lagar går före. Jag antar att tryckfrihet och offentlighetsprincip skapar ett utrymme för hitta.se att lägga ut privat information. Inte mycket att göra åt alltså. Men uppgifterna på just hitta.se är enkla att ta bort om man vill det. Ett klick på ”ändra uppgifter” och länken tar dig vidare mot anonymitet.

Jag tror att det är några av er kommer att söka på ert namn,och förundras/förfasas över vad ni finner. Mig kommer ni inte att finna. Jagvill inte riskera att det en dag står, att jag gillar exempelvis röda hattar.

Lisa Ahlstedt

Mer läsning

Annons