Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Postnostalgi: Riskabla släpkälkar

Den 8 mars 1929 tillät Länsstyrelsen Postverket använda släpkälkar på bussar i länet, företrädesvis på linjen Röjan-Funäsdalen, och detta utan iakttagande av utfärdade bestämmelser.

Annons

Den 8 mars 1929 tillät Länsstyrelsen Postverket använda släpkälkar på bussar i länet, företrädesvis på linjen Röjan-Funäsdalen, och detta utan iakttagande av utfärdade bestämmelser. Under krigsåren tilltog bruk av släpkälkar efter lastbilar, gummibrist var förstås orsak. Möte med ett sådant ekipage i en doserad kurva var – för att citera Leif G W - inte komfortabelt. Vintern 1946 var jag busspojke på postbussen Ljusdal-Sveg. Start 6.00 från Ljusdal, ankomst Sveg 11.00. Gengas. Bussförare var Erik Lööf från Hedeviken som lär ha kört Petsamotrafiken under kriget. En mötande lastbil med virkeslastad kälke dök upp i en kurva mittför ett laduhörn och kälken gled. Erik hade ingen möjlighet att stanna men han reste sig upp, siktade noga, och lyckades klämma bussen mellan ladan och kälken. Det skrapade på någon sida och backspegel försvann. Fotot från cirka 1930 är taget vid Smedjehögen Långå. Byn ser ännu inte ut att trafikeras med buss. Alva Nordins foto.

Erik J Bergström

Mer läsning

Annons