Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bruksvallarna helt med på flytten av premiären: "Bra för Skidsverige"

/
  • Bruksvallarnas Magnus Myhr (lilla bilden) menar att de var helt med på flytten av skidpremiären.

I går kom nyheten att Bruksvallarna delvis förlorar skidpremiären. Men diskussionen har pågått länge och Bruksvallarna har varit med på upplägget redan från början.

Annons

Bruksvallarna tog ett eget initiativ, utan inblandning från förbundet till att upprätta kontakt med Sveriges Television inför längdpremiären 2011. Norska Beitostölen var förebilden och det ledde till att premiären i det snösäkra Bruksvallarna TV-sändes. Men redan året därpå hoppade SVT av.

– Vi tappade SVT 2012 så vi gick en annan väg till Eurosport och TV4, men sen fick vi tillbaka SVT på tre år. Det var otroligt kul och viktigt för Skidsverige att visa premiären. Samtidigt har man kört en premiär i Gällivare som varit sanktionerad och vi har pratat om hur vi ska kunna göra det gemensamt. Vi vill ju ha alla på plats samtidigt, säger Magnus Myhr, VD för Bruksvallarna Ramundberget Fjäll AB, som ägs av näringen i området.

Dialogen har pågått mellan TV-bolag, förbund och arrangörer i ett och ett halvt år gällande den officiella premiären då landslaget är på plats. Nu är det alltså spikat att Bruksvallarna och Gällivare delar på ansvaret och varvar premiären vartannat år. Inför kommande säsong körs premiären i Bruksvallarna, 2017 i Gällivare, och så vidare.

– Det har varit ett risktagande och vi har tagit ett stort ansvar. Vi har köpt in produktionsbolag för att göra verklighet av det här. Nu blir det lite gemensamma tag, det blir rättvist och ett mer långsiktigt tänkande. Det känns väldigt bra, säger Magnus Myhr, som själv är före detta skidåkare och tävlade för Åsarna IK under karriären.

Klassiska Bruksvallarna förlorar skidpremiären – flyttas till Gällivare

Han fortsätter:

– Alla är nog glada att vi kan få till en TV-sändning av premiären. Man ska komma ihåg att det inte är något mästerskap utan en vanlig tävling som man lyckas bygga upp till den statusen.

Magnus Myhr menar att det inte bara är bra att dela på ansvaret utan att det möjligen kan ge positiva effekter på uppmärksamheten kring sporten.

– Drömmen är ju att köra varje år men det funkar ju inte så på ett litet ställe. Ingenting varar för evigt och det är kanske bra för Skidsverige att det är lite uppdelat. Om man tittar på en SM-ort så flyttar den ju varje år och vi har försökt hitta en modell som passar alla orter.

Ingen oro i Bruksvallarna efter beskedet om flytt av skidpremiären: "Påverkar inte så mycket"

Tidigare fanns ingen bestämd plats och tidpunkt för premiären från förbundets sida. Det är Bruksvallarnas hårda arbete som ligger bakom det och tillströmningen av skidåkare under premiärhelgen. Men Bruksvallarna är mycket mer än premiärhelg.

– Det klart att det är en omställningsprocess. Men vi är ett eventbolag som har fem till sex arrangemang på ett år så vi står och faller inte med det här. Vi har ett starkt varumärke så vi är glada att få förtroende i några år till.

Tack vare de nya projekt som Bruksvallarna har satsat på är sannolikheten också stor att tillströmningen av jägare av tidig snö kommer att vara konstant, om inte ännu större. De senaste åren har det investerats miljoner i bland annat en ny skidtunnel, homologisering av banan (för att godkännas för FIS-tävlingar) och dessutom är snölagringsprojektet i full gång. 24 miljoner kommer att investeras de närmaste åren och det finns elva mil spår som prepareras dagligen under vintersäsongen.

– Vi har 1000-1500 skidåkare de helger det är som mest. Det kommer inte påverkas utan det kan ge mer utrymme till det andra när vi inte har premiären. De åren som vi inte har premiären kör vi Bruksvallsloppet antingen helgen innan eller efter, men kanske i en annan form, säger Magnus Myhr.

Det enda som möjligen kommer att påverkas är uppmärksamhetsvärdet, menar han, och påpekar också att snötillgången aldrig har varit en orsak till varför premiären ska delas mellan Bruksvallarna och Gällivare.

– Snötillgången har aldrig varit på fråga. Bruksvallarna är det snösäkraste alternativet. 2011 kunde de inte köra i Norge eller Finland men vi kunde, säger Magnus Myhr, som är född och uppvuxen på orten.

Mer läsning

Annons