Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljonregn över Lofsdalen

/
  • – Besöksnäringen är central för Lofsdalens överlevnad. Målsättningen med projektet är att ge byn långsiktig nytta av de satsningar vi gör. Mitt uppdrag är att säkerställa att projektet blir så bra som möjligt, säger Torsten Byström.

Lofsdalen får sju miljoner kronor för investeringar i spår och leder. Pengarna ska även räcka till kunskapshöjande insatser för företag och personal i byns turistnäring.

Annons

Pengarna fördelas över tre år och kommer från EU:s strukturfond för att öka små och medelstora företags konkurrenskraft. Utvecklingsprojektet kallas Lofsdalen Masterplan 2.0. Det är företagarföreningen Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomisk förening som har ansökt om medlen och som blir projektägare. Medfinansiärer är Tillväxtverket, Region Jämtland-Härjedalen samt länsstyrelsen och Härjedalens kommunen i form av bygdemedel.

Projektledaren Torsten Byström är förväntansfull inför den stora satsningen. Han kommer från Dalarna och har stuga i Slagavallen. Han har varit vd för Scandic hotell i Falun och för Strålins tryckeri. De senaste åren har han varit konsult. Besöksnäringen ligger honom varmt om hjärtat.

– Det är viktigt att vi ger företagarna möjlighet att förstå sig på internationella besökare och behovet av upplevelser. Vi ska satsa på spår som går att använda året runt. På sommaren för vandring och cykling, på vintern för skidåkning. Vi ska också försöka ha snö i spåren väldigt tidigt på säsongen, säger Torsten Byström.

Hälften av insatserna ska komma från projektägaren i form av arbetstimmar eller kontanta medel. I det här fallet är det företagen i Lofsdalen.

– Ett brett samarbete i byn är viktigt, säger Torsten Byström.

Något av det första projektledaren ska göra är att skriva markägaravtal så att spårsatsningarna säkerställs. Det handlar om ett dussin avtal som ska till.

Mer läsning

Annons